کد خبر: ۱۹۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - 10 February 2021
معاون وزیر راه و شهرسازی از آماده افتتاح شدن آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) خبر داد و گفت:‌ارزش روز این آزادراه ۷۰۰۰ میلیارد تومان است.

بانکداری ایرانی - معاون وزیر راه و شهرسازی از آماده افتتاح شدن آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) خبر داد و گفت:‌ارزش روز این آزادراه ۷۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش تسنیم، خیرالله خادمی با اشاره به این‌که آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) آماده افتتاح شده است، اظهار کرد:‌ این آزادراه 158 کیلومتر طول دارد که با احتساب جاده‌های تبادلی طول آن به 240 کیلومتر می‌رسد.

وی از تکمیل ابنیه‌های این آزادراه و آسفالت آن خبر داد و گفت:‌ آزادراه غدیر کنارگذر استان‌های تهران و ا‌لبرز است که از چهار استان قزوین، البرز ، تهران و مرکزی عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از لبه جنوبی استان البرز و لبه جنوبی استان تهران می‌گذرد، یادآور شد: این خاصیت ویژه‌ای است که در سایر پروژه‌های آ‌زادراهی نداریم. این آزادراه مسیر تبادلی و اصلی، چهار استان را دور می‌زند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ززیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: آزادراه جنوبی تهران بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم در ایران است که از تهران عبور می‌کند و با ساخت آن بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب در منطقه استان تهران و البرز تکمیل می‌شود.

خادمی با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود، افزود: قسمت غربی این آزادراه در منطقه تهران به عنوان کریدور شمال به جنوب عمل می‌کند، آزادراه غدیر بخشی از شبکه بزرگراهی آسیایی ما تعریف شده است که این مشخصات آزادراه غدیر مزایای ترانزیتی شبکه راهی کشورمان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش ترافیک استان تهران با بهره‌برداری از آزادراه جنوبی تهران، اضافه کرد:‌ ترافیکی که از شرق به غرب و بالعکس در منطقه وجود دارد قبل از ورودی استا‌ن تهران از مسیر این استان جدا می‌شود و به خروجی استان البرز اتصال پیدا می‌کند به این ترتیب همه ترافیک عبوری منتهی به استان تهران و البرز از طریق این آزادراه به بیرون از شهرها منتقل می‌شود و در مبادی ورودی و خروجی این دو استان شاهد ترافیک نخواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به طور قطع با بهره‌برداری از این آزادراه شاهد کاهش ترافیک، کاهش تولید آلاینده‌‌هالی زیست‌محیطی، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی عبور و مرور خواهیم بود‌.

وی ادامه داد: همه ترافیک‌ قسمت شرق، غرب و جنوب کشور از روی این مسیرها عبور می‌کند یعنی همه ورودی‌ها به استان البرز و تهران به هم متصل می‌شوند و این آزادراه ورودی‌ها را به هم اتصال می‌دهد و به عنوان تبادل عمل می‌کند؛ به همین همین دلیل 20 تقاطع غیرهمسطح در این مسیر وجود دارد که هفت تبادل آ‌ن به صورت پل‌های تبادلی بسیار بزرگ است که توانایی انتقال ترافیک از یک مسیر به مسیر دیگر را دارد.

وی بیان کرد: به‌عنوان مثال خودرویی که از محور جنوبی یا قم و کاشان می‌آید و قصد سفر به سمت غرب و مقصدی مانند تبریز را دارد از آزادراه قم به تهران وارد کنارگذر جنوبی می‌شود و از آن مسیر به سمت غرب حرکت می‌کند، یا اگر خودرویی از سمت غرب یعنی آبیک وارد کنارگذر شود می‌تواند بدون ورود به البرز از طریق تبادلات آزادراه غدیر به شرق تهران برسد، علاوه بر این‌، آزادراه جنوبی تهران یک کنارگذر عبوری هم محسوب می‌شود و همه ارتباطات و اتصالات به استان البرز را به عنوان یک مسیر تبادلی به هم اتصال می‌دهد.

خادمی تاکید کرد: آزادراه غدیر در واقع پدافند غیرعامل استان‌های تهران و البرز محسوب می‌شود، ‌اگر حوادثی برای استان‌‌های تهران و البرز رخ دهد با توجه به جمعیت بالای پایتخت و همچنین مجاورت کلانشهر کرج و استان البرز می‌تواند تهدیدی برای مسیرهای خروجی از این استان باشد، در این شرایط یکی از مسیرهای پدافندی بسیار مهم، آزادراه غدیر است که می‌توان از این مسیر، ترافیک شرایط بحرانی را بدون عبور از شهرها تخلیه کرد.

وی گفت: قسمت غربی این آزادراه یعنی از آبیک تا آزادراه تهران – قم توانایی عبور 35 هزار خودرو را دارد و همچنین از آزادراه تهران – قم تا شرق هم حدود 20 هزار خودرو امکان عبور دارند.

خادمی اظهار کرد: عملیات ساخت آزادراه جنوبی تهران از سال 94 شروع شد و تا به امروز حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 7000 میلیارد تومان است.

به گزارش تسنیم، آزادراه غدیر با طول 158 کیلومتر از آبیک قزوین و قسمت غرب استان البرز شروع می‌شود و با عبور اتصالی از کرج و تهران به اسلامشهر اتصال پیدا می‌کند و به آزادراه حر‌م تا حرم می‌رسد؛ این آزادراه به صورت 6 خطه شامل 3 باند رفت و 3 باند برگشت ساخته شده و شانه سه متری اضطراری دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: