کد خبر: ۱۹۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - 07 February 2021
در دی‌ماه 1399
به گزارش بانکداری ایرانی ، در دی‌ماه سال جاری همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سپرده دریافتی بانک‌ها به‌گونه‌ای بوده که درنهایت در بین 12 بانک موردمحاسبه 13 درصد نسب به دی‌ماه سال گذشته سپرده بانکی بلندمدت بانک‌ها کاهش‌یافته است.

در دی‌ماه سال جاری یخ اعتماد مردم در خصوص سپرده دوساله بانکی شکست و بانک‌ها رشد خوبی را این سپرده تجربه کرده‌اند. این در حالی است که هنوز دیگر سپرده‌های بلندمدت همچنان در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. در چنین شرایطی بعضاً این نگاه وجود دارد که درصورتی‌که اقتصاد دارای رونق باشد و فضای کسب‌وکار در حال شکوفایی باشند کاهش سپرده بانکی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود اما وقتی اقتصاد به دلیل شرایط کرونایی و رکود تورمی هیچ تحرک و پویایی ندارند باید گفت که احتمالاً سپرده‌گذاران ترجیح داده‌اند که پول خود را در بازارهای موازی و غیرمولد سرمایه‌گذاری کرده و احتمالاً دریکی از بازارهای طلا، ارز، سکه ، خودرو یا بازار واسطه‌گری دیگری به گردش درآورده‌اند. هرچند همه تحلیل‌ها این‌گونه نیست چراکه بخشی از آن به سپرده دوساله کوچ کرده اند .


  به گزارش بانکداری ایرانی ، در دی‌ماه سال جاری همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سپرده دریافتی بانک‌ها به‌گونه‌ای بوده که درنهایت در بین 12 بانک موردمحاسبه 13 درصد نسب به دی‌ماه سال گذشته سپرده بانکی بلندمدت بانک‌ها کاهش‌یافته است.


از رخدادهای مثبت در این سپرده رشد 100 درصدی سپرده دوساله بانک‌هاست چراکه در سال 1398 که وضعیت اقتصادی در شرایط ناپایداری بود شهروندان به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به سپرده گاری بلندمدت مانند دو، سه‌ی پنج‌ساله نداشتند اما در سال جاری نسبت به ریسک بلندمدت کمی اطمینان زیاد شده هرچند هنوز یخ اعتماد مردم بر سپرده‌گذاری بلندمدت مانند سه ، چهار و پنج‌ساله به‌هیچ‌وجه نشکسته است و مرم پول خود را در برای بلندمدت در بانک‌ها نگه نمی‌دارند.


در حقیقت، نکته جالب‌توجه سپرده‌های بانک‌ها، بی‌اعتمادی به وضعیت ریسک اقتصادی در حساب‌های بلندمدت سه سال به بعد است یعنی نگاه اقتصادی مردم تنها دوساله است نه بیشتر.


شایان‌ذکر است که این کاهش درمجموع به ضرر بانک‌ها نیست و نباید این رخداد را به‌منزله شرایط بد اقتصادی تحلیل کرد چراکه در دی‌ماه سال جاری سپرده کوتاه‌مدت بیش از 40 درصد در برخی از بانک‌ها رشد داشته است. در ضمن حساب کوتاه‌مدت یک‌ساله که از بانک‌ها کاهش‌یافته در حساب بلندمدت دوساله شارژ شده است به‌عنوان‌مثال در بانک ملت کاهش در حساب یک‌ساله منجر به افزایش شدید حساب دوساله بانک شده است لذا در بین یک‌ساله و دوساله جابجایی حساب صورت گرفته است اما سپرده‌های بلندمدت بیش از دو سال هنوز در کما قراردادند.

 

یخ اعتماد به سپرده دوساله بانکی شکست

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: