کد خبر: ۱۸۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۹ - 02 January 2021
سعید بیتی، معاون تحقیق و توسعه مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان

طرح ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه که از اوایل سال ۱۳۹۸ با تغییر تابلوی برخی از بانک‌ها و درج عبارت «وابسته به بانک سپه» شاهد شروع آن بودیم، اواخر آذر ماه جاری به ایستگاه پایانی خود رسید

 البته این طرح به عنوان برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول بعد از مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) در اسفند ماه ۱۳۹۷، وارد مراحل اجرایی شد.


سهامداران بانک‌هایی که شامل این طرح بودند قبلاً در بورس معامله می‌شدند، می‌توانستند از ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ به مدت سی روز کاری تا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ بر اساس حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن سهم، نسبت به فروش سهم در خارج ساعات بورس اقدام کنند یا در صورت تمایل منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که در خصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم انجام و ارزش هر سهم تعیین شود.

البته مشخص نبودن زمان دقیق ادغام و ارزشگذاری قیمت سهام در آن مقطع موجب ایجاد ابهام در تصمیم‌گیری سهامداران شد. پس از اتمام ارزش‌گذاری بانک‌ها، بر اساس مصوبه هیأت عالی راهبردی ادغام، مبلغ ارزش سهام سهامداران محاسبه و با هماهنگی سازمان بورس و شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی (سمات) به حساب‌های معرفی‌ شده آنها واریز می‌شد. با واریز مبلغ تعیین‌شده به‌حساب سهامداران، مالکیت سهام بانک‌های ادغام شده به بانک دولتی سپه انتقال یافت.


مطابق ارزش‌گذاری انجام شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری ارزش ویژه هر اعلامی هر سهم بانک انصار در پایان سال ۱۳۹۷ به مبلغ ۱۴۰۰۰ ریال قطعیت یافت. این در حالیست که قیمت فروش هر سهم این بانک مطابق رابطه مذکور ۲۰۸۶ ریال بوده بسته شد. با توجه به قیمت روی تابلوی بورس برای چهار بانک و مؤسسه دیگر، مبلغ فروش هر سهم در دوره اعلام شده ۱۰۰۰ ریال بوده است.

طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری ارزش ویژه هر سهم این مؤسسات به این شرح اعلام شده است: بانک حکمت ایرانیان ۱۷۴۹ ریال، بانک مهر اقتصاد ۱۲۳۸۰ ریال و مؤسسه اعتباری کوثر ۲۵۰۲ ریال. ادغام این بانک‌ها در بانک سپه با وجود اینکه از تصمیمات سازنده برای ساماندهی نظام بانکی کشور به شمار می‌رود، برای سهامداران خرد که معاملات سهام این بانک‌ها در چند ماه گذشته متوقف شده و از قافله رشد قیمت‌ها جا مانده است، چندان خوشایند نیست چرا که شاخص کل از عدد ۱۷۸،۶۵۹ در انتهای اسفند ۱۳۹۷، به عدد ۱،۲۷۰،۶۲۷ در پایان خرداد ۱۳۹۹ رسید.

طبق اعلام مسؤلان بانک مرکزی در طول ماه‌های گذشته و در پی ادغام، با نظارت بانک مرکزی و تدبیر و راهبری خوب مدیریت بانک سپه، اصلاحات خوبی خصوصاً در منابع و مصارف بانک‌های ادغام شده انجام شده که به آرامش فعلی پول کمک خوبی داشت.

همچنین ادغام این نوع بانک‌ها از جمله مواردی است که بر روند کنونی سود سپرده‌ها و سود بین بانکی تاثیر گذاشته تا بانک‌ها از سود سپرده مد نظر بانک مرکزی تمکین کنند. انتظار می‌رود با تمرکز چندین بانک در یک بانک، ضمن ارائه خدمات بهتر به مردم، با کنترل پول و سودهای سپرده بانکی که مردم و معیشت آن‌ها را به دلیل بازپرداخت اقساط وام‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد، نقش موثری برای مردم رقم زده شود.


ادغام این بانک‌ها و تغییرات پیش رو دغدغه‌هایی برای کارکنان بانک‌های ادغام شده و بانک سپه نیز در پی خواهد داشت. هر چند یکی از اهداف این پروژه متمرکزکردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های ادغام شده در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمد به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم است، اما طبق اذعان مسؤلان با تجمیع بانک‌ها شاهد شعب مازاد فراوانی خواهیم بود که برای رفع این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده و قرار است با تجمیع شعب بانکی در بانک سپه، کارکنان و کارمندان شعب حذفی در بخش ستادی بانک جذب شوند.

همچنین این اطمینان داده شده است که کارکنان و کارمندان بانک نباید نگران حذف شعب بانکی و یا ادغام بانک‌ها در بانک سپه باشند چرا که هیچ یک از آنها تعدیل نمی‌شوند. اما بایددر نظر داشت که جانمایی تمامی این نیروها در بانک سپه نیز در مراحل اجرایی موانع خود را خواهد داشت. لذا از جمله بحث‌های شکل گرفته در بین پرسنل بانک‌های ادغامی روش‌های مکمل یا جایگزین شامل بازخرید تشویقی و اختیاری و پیشنهاد انتقال سوابق بیمه‌ای را نیز شامل می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: