کد خبر: ۱۸۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 29 December 2020
آمار تردد وسایل نقلیه در محورها و جاده‌های بین شهری از ابتدای آذر ماه تا هفته اول دی ماه نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین اعمال محدودیت‌های جدید و کاهش شدید و معنادار مبتلایان و جانباختگان کرونایی وجود دارد و به نظر می‌رسد محدودیت حدود ۴۰ روزه سفرهای درون‌شهری و برون شهری در کنار دیگر پروتکل‌ها در کنترل انفجار کرونایی اخیر اثر گذار بوده است.

بانکداری ایرانی- آمار تردد وسایل نقلیه در محورها و جاده‌های بین شهری از ابتدای آذر ماه تا هفته اول دی ماه نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین اعمال محدودیت‌های جدید و کاهش شدید و معنادار مبتلایان و جانباختگان کرونایی وجود دارد و به نظر می‌رسد محدودیت حدود ۴۰ روزه سفرهای درون‌شهری و برون شهری در کنار دیگر پروتکل‌ها در کنترل انفجار کرونایی اخیر اثر گذار بوده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات سازمان راهداری از تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای برون شهری، سرنوشت شیوع ویروس کرونا با میزان سفرهای مردم گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده‌اند و برای چند روز به مسافرت رفته‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نیز رشد پیدا کرده است و جالب تر اینکه از نظر زمانی، بسیاری از پیک‌های تردد همین وسایل نقلیه مختلف با پیک‌های شیوع ویروس کرونا دقیقا مطابقت دارد.

بر اساس این آمارها وضعیت نمودار ترددهای بین‌شهری و ابتلاء به کرونا تا ابتدای شهریور ماه امسال به صورت سینوسی و معنادار (البته با فاصله یک الی دو هفته) بالا و پایین می‌شد اما از همین تاریخ تا کنون که سفرهای مردم نیز افزایش یافت و به بیش از ۲.۵ میلیون تردد انواع وسائل نقلیه رسید شاهد افزایش شیوع ویروس کرونا و انفجار کرونایی بود که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اگر جلوی آن گرفته نمی‌شد ممکن بود کنترل این ویروس از اختیار آن‌ها خارج شده و اوضاع وخیم و وخیم‌تر شود اما از ابتدای آذر ماه به گفته محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی- پروتکل‌های جدیدی برای مسافرت مردم با وسایل حمل ونقل عمومی مانند استعلام آنلاین وضعیت سلامت مسافران از نظر ابتلاء به ویروس کرونا وضع شد. وی پیش از این و در اواخر آبان ماه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ممنوعیت و محدودیت‌های تردد به همراه دیگر پروتکل‌های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شده و درصددیم تا از طریق شبکه تلفن همراه بیماران کرونایی را رصد کرده و از تردد آن‌ها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.

همچنین از اول آذر ماه امسال محدودیت‌های تردد روزانه بین شهری برای مناطق قرمز و نارنجی اعمال و برای متخلفان جریمه‌های سنگین تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و از سوی دیگر در شهرهایی مانند تهران نیز برای تردد در خیابان‌ها از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد نیز محدودیت‌ها و جرایمی در نظر گرفته شد که همین مساله خودش را در آمار ابتلاء البته در کنار دیگر پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی نشان می‌دهد.

 

چرا که آمارها نشان می‌دهد که تردد روزانه انواع وسایل نقلیه در محورهای اصلی کشور از ابتدای آذر ماه به شکل محسوسی و از بیش از دو میلیون تردد به حدود یک میلیون تردد در ابتدای این ماه و حتی حدود ۶۰۰ هزار تردد در روز رسیده است که میانگین آن عددی کمتر از یک میلیون دستگاه وسیله نقلیه مختلف می‌شود.

حالا و پس از حدود چهل روز از اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری و البته دیگر پروتکل‌های بهداشتی شاهد کاهش محسوس آمار ابتلاء به ویروس کرونا از روزانه ۱۴ هزار نفر به حدود ۵۰۰۰ نفر و کمتر شدن آمار جانباختگان از حدود ۵۰۰ نفر در روز به کمتر از ۱۵۰ نفر در روزهای اخیر بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها باید به حدی جدی رعایت شود که دیگر مبتلایان کرونایی به حداقل ممکن برسند و دیگر خبر مرگ هیچ ایرانی را به دلیل ابتلاء به این ویروس نشنویم و نبینیم.

برچسب ها: کرونا ، تردد جاده ای
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: