کد خبر: ۱۸۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 17 December 2020
دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نشستي با اعضاي فراکسيون شاهد مجلس براي توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه هم‌انديشي كردند.

دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نشستي با اعضاي فراکسيون شاهد مجلس براي توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه هم‌انديشي كردند.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در این جلسه که امروز برگزار شد، مدیرعامل بانک مهر ايران، دو تن از اعضاي هيئت مديره اين بانک و تعدادي از نمايندگان فراكسيون شاهد حضور داشتند.
در این جلسه اکبری با اشاره به گذشت ۱۳ سال از فعالیت بانک مهر ایران، گفت: بانک مهر ايران در حقيقت بانک تهيدستان و اقشار محروم جامعه است. رويكرد اين بانك در پرداخت تسهيلات با بانك‌هاي تجاري متفاوت بوده و بانك مهر ايران كار بانكداري خرد انجام مي‌دهد. معتقدم گردش پول‌هاي خرد مي‌تواند بسياري از نيازهاي اقشار محروم را برطرف كند. با استفاده از ظرفيت بانك مهر ايران مي‌توان ضمن حفظ كرامت افراد نيازمند، آن‌ها را توانمند كرد و در عين حال فشاري هم به دولت و حاكميت وارد نشود.


وی این‌طور ادامه داد: مردم باید وابسته به خودشان باشند، نه وابسته به دولت. یکي از کارهايي که به تحقق اين هدف کمك مي‌كند، ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه است. اكنون فردي كه كسب‌وكار جديدي راه‌اندازي مي‌كند، نياز به تأمين مالي دارد كه نرخ اين تأمين مالي در سطح شبكه بانكي گران است. تخصيص منابع از بودجه و پرداخت وام با نرخ ترجيحي نيز به‌صورتي است كه بسياري از مواقع در محل و زمان خود مصرف نمي‌شود. تجربه بانك مهر ايران نشان داده اگر مردم به منابع خودشان وابسته شوند، بهتر جواب مي‌گيريم. بانك مهر ايران توانسته نيازهاي عده زيادي را رفع و آن‌ها را توانمند كند. اكنون تورم بالاست و مردم توقع تأمين مالي دارند.
اکبری اظهار کرد: بانک مهر ایران ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور دارد و تقریباً در تمام شهرهای بيش از ۵۰هزار نفر كشور داراي شعبه است. تجهيز و تخصيص منابع كاملاً به‌صورت قرض‌الحسنه انجام مي‌شود و كارمزد تسهيلات نيز بين صفر تا ۴ درصد است. نسبت معوقات نظام بانكي روي كاغذ ۱۵ درصد است، اما در عمل حدود ۴۰ درصد ارزيابي مي‌شود. در بانك مهر ايران اين نرخ به زير يك درصد مي‌رسد كه يك افتخار به شمار مي‌رود. علتش هم اين است كه مردم مي‌دانند در واقع پول يكديگر را قرض گرفته‌اند، در نتيجه نسبت به بازگشت آن متعهدند.


مدیرعامل بانک مهر ایران در همین رابطه افزود: اغلب مشتریان بانک وام‌هاي خرد دريافت کرده‌اند و اين يعني از اقشار کمتر برخوردار جامعه به شمار مي‌روند. شيوع بيماري كرونا بر معيشت اين افراد اثر گذاشته، اما شاهديم اين افراد اقساط خود را به‌موقع پرداخت مي‌كنند. حتي زماني كه قرار شد سه ماه از اقساط وام‌هاي قرض‌الحسنه امهال شود، يك‌سوم مشتريان بانك به‌صورت خودانگيخته اقساطشان را پرداخت كردند، با اينكه مجاز بودند اين كار را انجام ندهند. گفتني است بانك مهر ايران كار مديريت وجوه انجام مي‌دهد، يعني منابع را از مردم دريافت مي‌كند و در چارچوب تسهيلات به مردم پرداخت مي‌كند. با اين حال جذب منابع قرض‌الحسنه تا حدي سخت است زيرا بسياري از مردم به دريافت سودهاي بالا روي سپرده‌هايشان عادت كرده‌اند.


وی با اشاره به رشد منابع بانک مهر ایران، گفت: اکنون منابع بانک به ۴۲۰هزار میلیارد ريال مي‌رسد و بيش از ۴۰۰هزار ميليارد ريال آن تسهيلات داده شده است. باقي منابع نيز به‌صورت سپرده قانوني نزد بانک مركزي است. ۵۰ درصد تسهيلات بانك مهر ايران از محل رشد منابع و ۵۰ درصد ديگر از محل وصول مطالبات است. تسهيلات بانك از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ به ۲ميليون و ۳۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۸ رسيده و تا اين برهه از سال جاري نيز يك ميليون و ۷۵۰هزار فقره تسهيلات پرداخت كرده‌ايم كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال به ۲.۵ ميليون فقره برسد. اين عدد معادل تسهيلاتي است كه ۱۵ بانك پرداخت مي‌كنند.


اکبری با اشاره به فعالیت‌های بانک مهر ایران در حوزه اشتغال، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هايي را با نهادهاي مختلف به امضا رسانده‌ايم و در چارچوب آن تسهيلاتي را در حوزه اشتغال‌زايي پرداخت مي‌کنيم. برخي از اين سازمان‌ها عبارتند از كميته امداد امام خميني(ره)، بنياد بركت، سازمان بهزيستي و بسيج سازندگي. با بنياد شهيد نيز تفاهم نامه‌اي داريم و تسهيلاتي را در حوزه معيشتي پرداخت مي‌كنيم. همچنين حدود يك ميليون نفر براي پرداخت حق بيمه خود از بانك مهر ايران تسهيلات دريافت كرده‌اند.


وی همچنین به طرح کالاکارت بانک مهر ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ پذیرنده خرد و كلان براي ارائه كالا و خدمات در چارچوب كالاكارت وجود دارد و اين پذيرندگان در شهرهاي مختلف كشور مستقر هستند. استقبال از اين طرح مطلوب بوده و به‌شدت در حال گسترش است.


مدیرعامل بانک مهر ایران همچنین اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد مشتریان بانک اشخاص حقوقي هستند. با اين حال بانک نمي‌تواند به اشخاص حقوقي تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت كند، بلكه از محل گردش حساب اشخاص حقوقي به افرادي كه آن‌ها معرفي كنند، تسهيلات پرداخت مي‌كنيم.


اکبری همچنین گفت: اغلب علما به دریافت وجه التزام یا همان جريمه ديرکرد از سوي بانک‌ها ايراد وارد کرده‌اند. با اين حال بانك‌ها طبق قانون بايد اين وجه را دريافت كنند. بانك مهر ايران ضمن مطالعه رفتار بانك‌ها در كشورهاي اسلامي، براي نخستين بار در سطح شبكه بانكي كشور مبالغ دريافت شده از اين محل را در امور عام‌المنفعه هزينه مي‌كند. اگر بين يك تا پنج درصد گردش پولي كشور نزد بانك مهر ايران باشد، انقلابي در حوزه قرض‌الحسنه رخ مي‌دهد و ديگر هيچ فردي براي دريافت وام قرض‌الحسنه به زحمت نمي‌افتد. نياز نيست به شركت‌هاي دولتي تكليف شود، اما اگر اين شركت‌ها اجازه داشته باشند، بخشي از حساب‌هاي خود را نزد بانك مهر ايران بياورند تا حد زيادي به اين هدف نزديك مي‌شويم.


در این دیدار نمایندگان مجلس نیز موارد مختلفي را مطرح کردند. از جمله ابراز خرسندي بابت اينکه يک بانک كاملاً اسلامي در كشور وجود دارد كه موفق عمل مي‌كند. همچنين گفته شد مجموعه بانك مهر ايران مقدس است، زيرا بر اساس عقد قرض‌الحسنه عمل مي‌كند كه دستور قرآن است. خداوند قرض‌الحسنه را تضمين كرده و يكي از موضوعاتي است كه قرآن بر آن تأكيد ويژه‌اي داشته است.


افزون بر این، بیان شد هر چه بیشتر به قرض‌الحسنه اهمیت دهيم، حيات طيبه در کشور گسترش پيدا مي‌کند. دريافت وام قرض‌الحسنه جذابيت دارد و مردم نيز علاقه‌مند هستند، منتها بايد بيش از پيش در اين رابطه تبليغ کنيم. بانک مهر ايران مي‌تواند صندوق‌هاي خانوادگي را احيا كند. بانك چنين طرحي را دارد، اما نياز است گسترش بيشتري پيدا كند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: