کد خبر: ۱۸۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - 28 November 2020
جدیدترین گزارش سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که عراق در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان، در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، عراق با واردات حدود پنج میلیارد دلار کالا از ایران، اصلی‌ترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی لقب گرفته است. از نظر وزنی نیز صادرات ایران به عراق بیش از ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.

به این ترتیب از مجموع صادرات ایران تا پایان مهر ماه، عراق به تنهایی ۲۷ درصد این آمار را به خود اختصاص داده و به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می‌آید.

این در حالی است که در سال‌های گذشته همواره چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات مطرح بود اما امسال جای خود را به عراق داده است.

آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ایران توانسته در ماه‌های ابتدایی سال جاری، صادرات وزنی خود به عراق را ۲۶ درصد افزایش دهد که احتمالا همین موضوع خود را در آمار نهایی صادرات نیز نشان داده است.

علاوه بر گاز و برق، میله‌های آهنی، گوجه فرنگی، کاشی و سرامیک، هندوانه تازه، کولرهای آبی، رب‌گوجه فرنگی، قطعات توربین‌های بخار، پنیر و بیسکویت نیز جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عراق محسوب می‌شوند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، عراق سالانه حدود ۹۰ میلیارد دلار صادرات و حدود ۳۲ میلیارد دلار واردات از جهان دارد. مهم‌ترین کالاهای وارداتی این کشور گندم، برنج، روغن، شکر، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و مخابراتی و مهم‌ترین صادرات آن نیز نفت خام، فرآورده‌های شیمیایی، برخی مواد غذایی و حیوانات زنده است. کشورهای ترکیه با حدود ۲۶ درصد، چین با ۲۵ درصد، کره جنوبی با حدود ۶ درصد، هند با ۵ درصد و آمریکا با حدود ۴ درصد سهم از بازار عراق، رقبای جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق محسوب می‌شوند.

برچسب ها: عراق ، چین ، شریک تجاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: