کد خبر: ۱۸۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - 10 November 2020
وزیر انرژی عربستان سعودی همزمان با گمانه زنیهای فراوانی که درباره نحوه تنظیم سهمیه تولید اوپک پلاس در سال ۲۰۲۱ وجود دارد، اعلام کرد اوپک و متحدانش ممکن است توافق عرضه را فراتر از انتظارات تحلیلگران تغییر دهند.

به گزارش ایسنا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان با تاکید بر این که گروه اوپک پلاس انعطاف پذیری را حفظ خواهد کرد، اظهار کرد که وزیران این گروه گزینه های متعددی دارند که سرگرم بررسی آنها هستند.

وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس مجازی ADIPEC گفت: ما ممکن است بر اساس آنچه در آینده می بینیم، توافق کاهش تولید را دستخوش تغییر قرار دهیم و این تغییر ممکن فراتر از انتظارات تحلیلگران بازار نفت باشد. باید ببینیم تحولات چطور پیش می روند.

به نظر می رسد بازار انتظار دارد اوپک پلاس به جای تسهیل محدودیت عرضه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز از ابتدای سال ۲۰۲۱، محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز را حداقل پنج ماه دیگر ادامه دهد.

نمایندگان اوپک به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفته اند کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است بیشتر شود اما این امر به توافق همه اعضا بستگی دارد که حصول آن از نظر سیاسی دشوار است.

به گفته مقامات اوپک پلاس، افزایش تولید نفت لیبی و متوقف شدن روند احیای تقاضای جهانی برای نفت، روند تنظیم عرضه و تقاضا در بازار را به چالش بزرگتر از حد انتظاری تبدیل کرده است.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه گفت: انتظار دارد دو تا سه سال طول بکشد تا تقاضای جهانی برای نفت به سطح ۱۰۰ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی تاکید کرد توافق اوپک پلاس منعطف است اما تغییر آن مستلزم توافق جمعی ۲۲ عضو این گروه است.

الجزایر که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، هفته پیش اعلام کرد از تمدید محدودیت عرضه فعلی حمایت می کند و دیدار آینده اوپک پلاس ممکن است به بررسی تمدید شش ماهه محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز بپردازند.

با این حال محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفته است روند احیای اقتصاد جهانی ممکن است چندان وخیم نباشد و تدابیر محرک مالی کمک کرده است.

تقاضا برای نفت به دلیل تاثیر همه گیری ویروس کرونا ممکن است در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند اما تحلیلگران اوپک بهبود تقاضا به میزان ۶.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کرده اند و بارکیندو خاطرنشان کرد که پیش بینیهای تقاضا به طور مداوم مورد بازنگری قرار گرفته و بالاتر می رود.

بر اساس گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز گفت: عرضه واکسن کووید ۱۹ ناجی بازار نفت خواهد بود. ما امیدواریم که همه در جهان راهکاری برای مهار ویروس به شکل یک واکسن داشته باشند و فراهم بودن واکسن، خنثی کننده این وضعیت خواهد بود و کمک می کند روند جابجایی رشد کند و اقتصاد جهانی به وضعیت عادی برگردد.

وی اظهار کرد: بازار نفت با وجود افزایش تولید نفت لیبی و قرنطینه های جدید در اروپا باثبات مانده است.

قیمتهای نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر این اظهارات و خبر شرکت پی فایزر درباره نتایج امیدوارکننده واکسن کووید ۱۹ تولید این شرکت، بیش از ۱۰ درصد صعود کردند و آخرین بار نفت برنت با سه دلار و ۳۷ سنت افزایش، به ۴۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با سه دلار و ۵۴ سنت معادل ۹.۵ درصد افزایش، به ۴۰ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.

برچسب ها: تولید اوپک ، نفت ، قیمت نقت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: