کد خبر: ۱۸۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - 08 November 2020
طبق پیش بینی کارشناس حوزه انرژی، انتخاب بایدن تاثیر قابل توجهی بر صنعت نفت آمریکا خواهد داشت و بازگشت تدریجی ایران به بازار جهانی نفت را میسر خواهد کرد.

طبق پیش بینی کارشناس حوزه انرژی، انتخاب بایدن تاثیر قابل توجهی بر صنعت نفت آمریکا خواهد داشت و بازگشت تدریجی ایران به بازار جهانی نفت را میسر خواهد کرد.

 جهانبخش امینی به ایسنا گفت: کاهش نفت ایران اقدامی غیرمنطقی بود و باید طبق تقسیم بندی اوپک و قوانین بین المللی، سهم تولید ایران به بازار بازگردد.

وی افزود: به گفته بایدن،آمریکا قرار است به برجام بازگردد که در این شرایط تغییرات بیشتری ایجاد خواهد شد و کشورهایی که در این مدت سهم ایران را در اختیار داشتند با از دست دادن بازار، زیان خواهند کرد اما در این میان برخی نیز سود خواهند برد. چراکه برای خرید از ایران منع شده بودند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اثر آن بر قیمت نفت، اگر شرایط به درستی مدیریت شود، ورود ایران بر قیمت ها تاثیر چندانی نخواهد ذاشت و بازار جهانی نیز لطمه چندانی نخواهد خورد.

امینی گفت: انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور، تاثیر قابل توجهی بر صنعت نفت آمریکا خواهد داشت و عرضه جهانی را طی یک سال متاثر خواهد کرد. برخلاف رویکرد فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران و تشدید تحریم ها، بایدن قول داده مسیری برای بازگشت به دیپلماسی و مذاکره با ایران باز کند.

بر اساس این گزارش ،طبق اعلام اویل پرایس، اگر آمریکا و ایران به پای میز مذاکره بازگردند، این احتمال وجود دارد که از تحریم های سخت گیرانه آمریکا علیه صادرات نفت ایران کاسته شود.

به گفته تحلیلگران اگرچه چنین اتفاقی یک شبه نخواهد افتاد اما بازار هنوز بسیار ضعیف و شکننده است و قادر نیست عرضه دیگری را جذب کند و مصرف جهانی نفت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

بازگشت بخشی از صادرات نفت ایران به بازار در مدت یک سال، مانع بزرگ دیگری برای گروه اوپک پلاس ایجاد خواهد کرد که تولید را با هدف متوازن کردن عرضه و تقاضا و تقویت قیمت ها به میزان قابل توجهی محدود کرده است. ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده و ممکن است تلاش های این گروه را برای مدیریت عرضه نفت پیچیده تر کند.

با این حال عوامل متعددی وجود دارد که می توانند بازگشت نفت ایران به بازار را به تاخیر اندازند و هر چه طولانی تر شود، تاثیر آن بر توازن بازار و قیمت ها کمتر خواهد بود. زیرا جهان و مصرف نفت در سال ۲۰۲۲ وضعیت عادی تری پیدا می کنند.

همچنین با به قدرت رسیدن بایدن، دولت وی در ابتدا مسائل دیگری را در اولویت قرار خواهد داد و پس از آن هم ممکن است، منتظر برگزاری انتخابات در ایران شود و از طرفی احتمال دارد، تاثیر دیپلماسی مذاکره با ایران بر متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان را مد نظر قرار دهد. رابطه بایدن با ریاض در مقایسه با روابط شخصی ترامپ با حکام سعودی، فاصله بیشتری خواهد داشت.

دولت جدید در کاخ سفید باید در سیاست ها عوامل بسیاری را مورد توجه قرار دهد. با این حال اگر توافقی در زمینه کاهش تحریم ها در سال آینده حاصل شود، بازار نفت و اوپک ممکن است با دو میلیون بشکه در روز عرضه جدید روبرو شوند که در شرایط کنونی آن را به حساب نیاورده اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: