کد خبر: ۱۸۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - 07 November 2020
اتحادیه اروپا به تلافی یارانه های دولت آمریکا به شرکت هواپیماسازی بوئینگ، هفته جاری روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش چهار میلیارد دلار تعرفه وضع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، انتظار می رود اکثر دولتهای اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزیران بازرگانی این بلوک از وضع تعرفه ها روی واردات کالاهای آمریکایی حمایت کنند.

جو بایدن، نامزد دموکرات به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک شده اما دونالد ترامپ، رییس جمهور جمهوریخواه تا ۲۰ ژانویه در قدرت خواهد ماند و برای افزایش تعرفه های آمریکا روی واردات کالاهای اروپایی به تلافی یارانه هایی که این بلوک برای ایرباس فراهم کرده است، مهلت زیادی دارد.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا ماه گذشته هشدار داده بود وضع هر گونه از سوی اتحادیه اروپا با واکنش شدید آمریکا روبرو خواهد شد و ترامپ تهدید کرد تلافی شدیدتری خواهد کرد.

بروکسل وضع تعرفه های تنبیهی را که سازمان جهانی تجارت ماه گذشته با آنها موافقت کرد، اهرم مهمی در مذاکرات برای پایان دادن به اختلاف میان دو طرف که در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، می بیند.

واشنگتن در اکتبر سال ۲۰۱۹ روی هواپیماهای ایرباس و سایر کالاهای اروپایی نظیر پنیر و زیتون تعرفه وضع کرد. دو پرونده شکایت آمریکا علیه یارانه به ایرباس و شکایت اتحادیه اروپا علیه یارانه دولتی به بوئینگ یک اختلاف ۱۶ ساله و بزرگترین دعوای تجاری جهان به شمار می روند.

هر دو طرف یکدیگر را به عدم رعایت احکام صادره از سوی سازمان جهانی تجارت متهم می کنند اما مصمم هستند موضعشان را در آستانه مذاکرات احتمالی تقویت کنند.

اگر بایدن پیروز شود، انتظار می رود به سرعت به ترمیم برخی از مسائل با بروکسل بپردازد و ممکن است در تلاش برای ایجاد جبهه متحدتری علیه چین، از مذاکرات در خصوص یارانه های هواپیما به عنوان علامت حسن نیت استفاده کند.

دولتهای اتحادیه اروپا که برای وضع تعرفه ها به دلیل کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست نگه داشته بودند، روز سه شنبه که روز انتخابات در این کشور بود با تعرفه ها رسما موافقت کردند اما درباره زمان وضع آنها تصمیمی نگرفته اند.

به گفته دیپلماتها، این تعرفه ها شامل حال هواپیماها و قطعات هواپیما، میوه، آجیل و سایر محصولات کشاورزی، آب پرتقال، تجهیزات ساخت و ساز و کالاهای دیگر می شود.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا هم از سوی سازمان جهانی تجارت برای وضع تعرفه روی ۷.۵ میلیارد کالای اروپایی اجازه گرفته اما هنوز از این سهمیه به طور کامل استفاده نکرده و ممکن است تعرفه ها روی کالاهای مختلف را افزایش داده یا فهرست کالاهایی که هدف تعرفه قرار داده است را توسعه دهد.

برچسب ها: امریکا ، اروپا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: