کد خبر: ۱۸۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 13 October 2020
دبیر انجمن‌‌ نان‌های حجیم و نیمه حجیم با اشاره به رشد 10 تا 15 درصدی تولید نان‌های صنعتی در ایام کرونا، گفت: رشد قیمت مواد اولیه از جمله سلفون، قیمت تولید نان را افزایش داده است.

مرتضی مروت‌پور در گفت‌‌وگو با  فارس با بیان اینکه تغییری در میزان سهمیه آرد واحدهای صنعتی و یا قیمت نان اتفاق نیفتاده است،‌ اظهار داشت: در حال حاضر آرد یارانه‌ای به کارخانه‌های تولیدکننده نان صنعتی تعلق می‌گیرد و در واقع سهمیه‌های مشخص واحدها از طریق سامانه شرکت بازرگانی دولتی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: همزمان با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید نان‌های صنعتی افزایش یافته و در این راستا یک یا دو نوبت آرد اضافه نیز به برخی کارخانه‌های نیازمند سهمیه آرد اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 2 نوع آرد به تولید نان در کشور اختصاص می‌‌یابد که یکی از آنها به صنف نان‌های سنتی و نوع دیگر نیز به واحدهای صنعتی تعلق می‌گیرد.

مروت‌پور با بیان اینکه قیمت آرد و نرخ فروش نان‌های صنعتی کنترل شده است، در پاسخ به این سؤال که بحث‌هایی مبنی بر اختصاص آرد یارانه‌ای به فانتزی‌پزها مطرح است، به طوری که گفته می‌شود آرد تخصیصی به این صنف با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد، گفت: در هر صنفی ممکن است تخلف روی دهد، اما صنف فانتزی‌پز تحت نظارت است و در صورتی که مغازه‌ای تعطیل شود مورد بازرسی قرار خواهد گرفت. در عین حال بعید است برای فانتزی‌پزها صرفه‌ای داشته باشد که به مشتریان خود نان ندهند، ولی آردشان را در بازار آزاد بفروشند.

دبیر انجمن‌‌ نان‌های حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده نان‌های صنعتی ارتباطی با فانتزی‌ پزها ندارند و آرد دریافتی خود را به محصول تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای کارخانه‌های تولید نان صنعتی به دلیل تشدید تحریم‌ها، گفت:‌ در حال حاضر قیمت برخی مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها افزایش یافته که سلفون یکی از این مواد است.

وی تصریح کرد: ‌مواد اولیه‌ای که بر اساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند، با رشد نرخ دلار، قیمتشان بالاتر می‌رود و هزینه تمام شده تولید را برای صنایع پایین‌دستی افزایش می‌دهد.

مروت پور تصریح کرد: در حال حاضر سود تولید برای کارخانه‌های نان صنعتی بسیار پایین آمده، ولی برای حفظ برند خود مجبور به تولید و حضور در بازار هستند تا شاید راه فراری برای حل این مشکلات پیدا شود.

به گفته وی، شیوع ویروس کرونا هزینه‌هایی را نیز به کارخانه‌ها تحمیل کرده که بر قیمت تمام شده محصولات اثرگذار است.

به گفته وی، در برخی مقاطع زمانی ممکن است قیمت سلفون در کشور حتی از قیمت‌های جهانی نیز بالاتر رود، در عین حال هزینه چاپ نیز بالا رفته و قیمت کارتن نیز گران‌تر شده است.

دبیر انجمن‌‌ نان‌های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد‌: عوامل زیادی در قیمت تمام شده تولید نان صنعتی نقش دارند تا ارزش غذایی و ماندگاری محصول حفظ شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش اقبال مردم به خرید نان‌های صنعتی در ایام شیوع کرونا گفت: این اتفاق باعث کاهش ضایعات و نان‌های مرجوعی از قفسه‌های فروشگاه شده و تولید کارخانه‌ها را 10 تا 15 درصد افزایش داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: