کد خبر: ۱۸۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - 10 October 2020
دخل و خرج بانک‌ها و نسبت درآمد به هزینه پرداخت سود نشان از وضعیت بانک‌ها دارد و در بین بانک‌های بزرگ بورسی بانک ملت بهترین شرایط را داراست. چرا که بانک ملت بالاترین درآمد را از محل تسهیلات اعطایی داشته و بیشترین منابع را جذب کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، در ماه های اخیر بانک‌ها با ثبت عملکردی متفاوت نسبت به دوره های قبل، چشم‌انداز بهتری را به نمایش گذاشتند. فعالیت اصلی بانک‌ها حول محور تسهیلات و سپرده‌گیری است و بقیه فعالیت‌های بانک‌ها پیرامون این دو اقدام خلاصه می‌شود.

دخل و خرج بانک‌ها و نسبت درآمد به هزینه پرداخت سود نشان از وضعیت بانک‌ها دارد و در بین بانک‌های بزرگ بورسی بانک ملت بهترین شرایط را داراست. چرا که بانک ملت بالاترین درآمد را از محل تسهیلات اعطایی داشته و همچنین بیشترین منابع را در بین بانک‌های بورسی جذب کرده است و بانک‌های تجارت و پاسارگاد و دیگر بانکهای خصوصی در رتبه های بعدی و پس از بانک ملت قرار گرفتند.

رتبه نخست در درآمدزایی از محل تسهیلات

 بانک ملت ، طی شش ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 99، در بین ده بانک بورسی دارای بیشترین سهم تسهیلات‌دهی و همچنین سپرده‌گیری را داشته است .

علاوه بر این بانک ملت، در این در بخش تسهیلات دهی با رشدی بالاتر از 88 درصدی و سپرده گیری با رشد بیش از 110 درصدی نسبت به سال قبل عملکرد بسیار مطلوبی داشته است.

بر اساس این گزارش، در شش ماهه نخست سال جاری، در مجموع  ده بانک ملت، تجارت، خاورمیانه، صادرات، پاسارگاد، سینا، اقتصاد نوین، پست بانک ، کارآفرین و پارسیان  بیش از 60 هزار و161میلیارد تومان از محل تسهیلات اعطا شده درآمد کسب کرده اند که بانک ملت با کسب 14 هزار 883 میلیارد تومان نزدیک به 25 درصد از مجموع درآمد تسهیلاتی این ده بانک را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس ، در بین این ده بانک بورسی ذکر شده، بالاترین درآمد کسب شده به بانک ملت با رقم 14 هزار و 883 میلیارد تومان تعلق داشته و بعد از بانک ملت، به بانک تجارت با رقم 11 هزار و 402 میلیارد تومان اختصاص داشته و بانک  صادرات در سومین جایگاه 10 هزار و 59 میلیارد تومان قرار داشته و در جایگاه چهارم نیز بانک پاسارگاد با رقم 9 هزار و 608 میلیارد تومان و در نهایت در پنجمین مرتبه بانک پارسیان با رقم 5 هزار و 490 میلیارد تومان قرار دارد.

بالاترین جمع‌آوری سپرده در بین بانک‌ها

بنابراین  گزارش‌های مالی 10 بانک بورسی ، هزینه های بانک‌ها در شش نخست سال 99  افرایش داشت. جمع سودهای پرداختی این 10 بانک بورسی افزون بر49 هزار و 497 میلیارد تومان بوده که بالاترین رقم متعلق به بانک صادرات 10 هزار و 446 میلیارد تومان بود . این در حالی است که بیشترین سپرده را بانک ملت در شش ماهه نخست سال جاری جمع‌آوری کرده است ، بعد از بانک صادرات ، در رتبه بعدی بانک تجارت با سود پرداختی 9 هزار و 135 میلیارد تومان ، بانک ملت با رقم 7 هزار و 937 ، بانک پارسیان با عدد 7 هزار و 499 میلیارد تومان و بانک پاسارگاد با رقم 7 هزار و 376 میلیارد تومان قرار دارد.

بالاترین رتبه در بین بانک های خصوصی 

در پایان، برای بررسی بهتر این فضای بانکی، باید به یکی از نسبت هایی که برای شناخت عملیات بانک‌ها و میزان توفیق آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد، توجه کرد و آن مساله نسبت درآمد به سود پرداختی یا به اصطلاح دیگر میزان درآمد کسب شده به هزینه انجام شده بانک‌هاست .

بر اساس این ارزیابی ده بانک بورسی در بین این بانک‌های خصوصی  ، بانک ملت با نسبت 1.88 درصد بهترین عملکرد را دارد بعد از آن بانک خاور میانه با نسبت 1.73 و پست بانک  با نسبت 1.48 قرار دارد و هرچه این عدد کوچکتر باشد نشان از عدم کیفیت درآمد و سود بانک است.

بانک ملت
 
لیلا فریادرس
خبرهای مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: