کد خبر: ۱۸۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 26 September 2020
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق از رفع ۸۶ مورد تداخل مرزی در نواحی آبی جنوب کشور در طول 6 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت:رومینگ‌های ناخواسته به این واسطه برای اهالی مرزی کشور با کاهش جدی رو به‌رو خواهد شد.

گاهی اوقات افرادی که در مناطق مرزی کشور زندگی می‌کنند، با دریافت قبض موبایل خود متوجه می‌شوند که برای آن‌ها رومینگ محاسبه شده، این رومینگ ناخواسته به دلیل تداخل سیگنال‌هایی است که در آن مناطق وجود دارند.

سازمان تنظیم مقررات در تازه‌ترین خبر خود اعلام کرد، توانسته در 6 ماه ابتدایی امسال میزان ۸۶ تداخلی که در نواحی آبی وجود داشته برای حفظ صیانت از فضای فرکانسی کشور و کاربران برطرف کنند.

«علی‌اصغر ترحم» مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق با بیان اینکه عمده‌ترین تداخلات مرزی در نواحی مرز آبی نزدیک به جزیره کیش، بندرعباس، بندر چابهار، کنارک، بندرجاسک و ... بود، گفت: سیگنال‌های تداخلی بیشتر از سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان، امارات، قطر و ... بر روی تکه باندهای واگذار شده به شبکه‌های سلولی مشاهده شده است.

به گفته وی، تلاش شد با هماهنگی دفتر سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و نظارت بر طیف رگولاتوری، عواملی که باعث ایجاد تداخل می‌شود را بررسی و برطرف سازیم.


ترحم، یکی از وظایف ذاتی رگولاتوری را حفظ و صیانت از فضای فرکانسی کشور دانست و گفت: طیف‌های فرکانسی با استفاده از سامانه‌های پایش رادیویی شامل ایستگاههای ثابت، سیار و نیمه سیار به شیوه آنلاین رصد و پایش می‌شود و در آخرین پایش رادیویی نوار مرزی به طول دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مرزهای منطقه جنوب شرق با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان در طول ۱۲ روز انجام شده است.


ترحم درباره نتایج انجام پایش طیف فرکانسی گفت: نظارت و کنترل فرکانس‌های واگذار شده به بهره‌برداران به شکل کنترل از راه دور، شناسایی فرکانس‌های غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت آنها، دستیابی به تعداد کانالهای فرکانسی مجاز و غیرمجاز و فعال و غیرفعال و بررسی و رفع تداخل‌های فرکانسی از جمله نتایج انجام پایش طیف فرکانسی است.


مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق پایش پوشش شبکه مخابرات سلولی در مرزها را یکی دیگر از وظایف رگولاتوری بیان کرد و گفت: این مساله از موضوع های مهم سازمان‌های قانون‌گذار بین‌المللی مانند ITU و نهادهای قانون‌گذار کشورهاست و با توجه به اینکه پوشش در مرز تنها به اپراتورهای داخلی مربوط نیست، به منظور جلوگیری از افت کیفیت سرویس در مرزها، تداخل مخرب و رومینگ ناخواسته برای کاربران، باید توافق و برنامه‌ریزی‌های لازم میان اپراتورهای تلفن همراه کشورهای هم مرز انجام شود.


ترحم افزود: موضوع در دسترس بودن شبکه، مهم‌ترین شاخص کیفیت سرویس برای کاربران در مرزهاست، زیرا در دسترس بودن شبکه داخلی، احتمال رومینگ ناخواسته برای کاربران راکاهش می‌ دهد و برای اطمینان از دردسترس بودن شبکه باید سطح شدت میدان ارسالی از سمت ایستگاه‌های فرستنده دو کشور هم مرز به گونه‌ای تنظیم شود که احتمال تداخل مخرب و رومینگ ناخواسته کاهش یابد.


مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق افزود: کاربران شبکه‌های تلفن همراه در نواحی مرزی معمولاً به طور ناخواسته وارد شبکه سلولی کشورهای همسایه شده و به دلیل رومینگ، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. علاوه بر این، در این نواحی گاهی به علت نبود پوشش‌دهی شبکه داخلی و سطح سیگنال کافی برای کاربران و یا سطح بالای سیگنال از اپراتور کشور همسایه، تلفن همراه مشترکان به شبکه خارجی متصل می‌شود و به طور غیرعمدی رومینگ رخ می‌دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: