کد خبر: ۱۸۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - 17 August 2020
در چند سال اخیر تورم افسار گسیخته باعث بر هم خود تعادل بین دارایی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت های بیمه ای و سرمایه بیمه گذاران شده بطوری سرمایه بیمه گذاران چندین برابر شد و شرکت های بیمه توانگری لازم را برای نگهداری حق بیمه آنها ندارد و صنعت بیمه را با معضل جدی روبرو کرده است.

بانکدای ایرانی- کاهش پایداری قیمت‌ها و خطر رکود ، اثرات روانی و اجتماعی بسیاری را به همراه دارد به طوری که تورم فزاینده می‌تواند تعادل بین هر ارزشی را بر هم بزند و موجب ضرر طرفین هر معامله‌ای گردد.

به عنوان مثال یکی از انواع تأثیرات تورم را می‌توان در اثر زمانی آن دانست به گونه‌ای که هرچه زمان انجام یک معامله طولانی‌تر باشد، تاثیر تورم بر آن بیشتر می‌شود. بر همین اساس، صنعت بیمه نیز به دلیل ارتباط گسترده با سایر بخش‌های کلان اقتصادی از تأثیرات تورم در امان نیست.

عدم افزایش سرمایه شرکتهای بیمه ای در قبال افزایش سرمایه بیمه گذاران تبدیل به یک معضل شده است برهمین اساس معمولا شرکت های بیمه، حق بیمه خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند اما گاهی فراموش می کنند که این سهم خریداری شده بخشی از حق بیمه شرکت است.

طی چند سال اخیر شاهد افزایش ۶۰۰ درصدی ارزش دارایی برای بیمه گذاران هستیم به گونه که اتومبیل ۲۰ میلیون تومانی به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می شود؛ بنابراین در در سال های پیش از این یک شرکت بیمه می توانست یک کارخانه یک میلیارد تومانی را بیمه و نزد خود نگه داری کند اما اکنون این کارخانه وقتی به ارزش ۶ میلیارد تومان رسیده باشد قاعدتاً رشد حقوق صاحبان سهام یا رشد دارایی های شرکت بیمه متناسب با رشد ارزش دارایی سرمایه بیمه گذار افزایش پیدا نکرده است.

این اتفاق موجب می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای پیش از این توانایی بیمه شرکت های بزرگ همچون پتروشیمی ها را داشتند اکنون می توانند تنها ۳۰ درصد از حق بیمه شرکت های پتروشیمی را نزد خود نگه دارند.
گفتنی است مهم ترین راهکار مقابله با این معضل، این است که شرکت های بیمه ای توانگری و یا سهم نگهداری شان را افزایش دهند؛برهمین اساس آنها می‌توانند از طریق افزایش سرمایه ، حقوق صاحبان سهام یا دارایی های خود را افزایش دهند.

در این میان موضوع مغفول مانده این است که به سهامداران اعلام نشده که شرکت های بیمه ای برای آنکه بتوانند سهم بیشتری از بازار را در اختیار خود قرار دهند و متناسب با رشد بازار رشد کنند باید ۳۰ درصد افزایش سرمایه توسط سهامداران محقق شود.

 

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: