کد خبر: ۱۸۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 09 August 2020
پرویز فتاح با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه سیما گفت: بنیاد به صورت شرکتی اداره می شود این در حالی است که بنیاد دارای ۱۶۹ شرکت یا زیر مجموعه است و طبیعتاً جمع بندی و حسابرسی این تعداد شرکت در پایان سال انجام می شود و آن وقت می توان آمار خرید و فروش و تولیدات زیر مجموعه های بنیاد را اعلام کرد.
 رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در مسیر شفافیت، بورس و محرومیت زدایی پایداریم و همه اهداف و برنامه های ۱۳۹۸ محقق شده است.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، سید پرویز فتاح با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه سیما گفت: بنیاد به صورت شرکتی اداره می شود این در حالی است که بنیاد دارای ۱۶۹ شرکت یا زیر مجموعه است و طبیعتاً جمع بندی و حسابرسی این تعداد شرکت در پایان سال انجام می شود و آن وقت می توان آمار خرید و فروش و تولیدات زیر مجموعه های بنیاد را اعلام کرد.

فتاح افزود: آنچه در پایان سال و پس از حسابرسی های ۱۶۹ شرکت اعلام می شود نتیجه عملکرد تلفیقی تجمیعی بنیاد خواهد بود البته در حال حاضر هنوز مجمع بنیاد مستضعفان به دلیل مقوله کرونا برگزار نشده اما تا این لحظه بنا بر تخمین های اولیه، کل میزان فروش بنیاد در سال ۹۸ حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این رقم حاصله از فروش ملک، کالا یا خدمات است.

وی ادامه داد: با تفریق هزینه های بنیاد از ۳۶ هزار میلیارد تومان، حدود هفت هزار میلیارد تومان سود ناخالص بنیاد محسوب می شود، البته طبق سنوات گذشته احتمال می رود باید حدود هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کنیم و ۶ هزار میلیارد تومان باقیمانده به طور ۶۰ درصد و ۴۰ درصد میان ما و سایر سهام داران تقسیم خواهد شد پس از تقسیم سود سهم بنیاد حدود سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می شود.

رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص ادعای عدم شفافیت این بنیاد گفت: طبق سنوات گذشته، نتایج تمامی مجمع های ۱۶۹ شرکت زیر مجموعه بنیاد پس از بررسی و پایان کار، چاپ می شود و در دسترس همگان قرار می گیرد . علاوه بر آن تمامی صورت های مالی سال گذشته و جاری در سایت بنیاد به نمایش گذاشته می شود و حتی سازمان بازرسی کل کشور هم برای بررسی های تکمیلی ورود پیدا می کند و حضور ۳۳ شرکت از زیر مجموعه های بنیاد در بورس، بیانگر شفافیت عملکرد بنیاد مستضعفان است.

آقای فتاح با بیان اینکه، اولویت اول ما، تامین نیاز جامعه و مردم است، افزود: در برخی از موارد پس از تولید مازاد، اقدام به صادرات مازاد تولیدمی شود مثلا در بحث فولاد و سیمان و برخی از نهادهای کشاورزی مجاز به صادرات هستیم.

وی تصریح کرد:​ صادرات بنیاد در سال قبل چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بوده که البته این میزان از طریق سامانه نیما به کشور بازگشت داشته است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به پرداخت شدن مالیات ۶۷۰ میلیارد تومان سال ۹۷ بنیاد مستضعفان ادامه داد: بنیاد جزء خوش حساب های مالیاتی محسوب می شود، چنانچه شرکتی از زیر مجموعه های بنیاد مستضعفان، مالیات پرداخت نکرده باشد ، ما تاوان آن را می پردازیم.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در حال حاضر در سال اول از برنامه مدون پنج ساله هستیم ، افزود: یکی از راهبردهای ما کاهش تعداد شرکت های زیر مجموعه بنیاد است.  روند کاهش ها یا به صورت فروش بلوکی در بورس، واگذاری سهام ها در بورس یا منحل شدن شرکت ها خواهد بود.

وی ادامه داد:​قصد و هدف از واگذاری شرکت ها، فراهم کردن عرصه برای فعالیت بخش خصوصی بوده و از سوی بنیاد باید در پروژه های کلان فعالیت خود را گسترش دهد که برای مثال می توان به رسیدگی به پروژه های نفتی به جا مانده از جا زدن پیمانکاران خارجی اشاره کرد.

فتاح افزود: بنیاد، واگذاری هایش را به درستی و دقیق انجام می دهد و نمی گذارد شرکت های واگذاری شده به سرنوشت هفت تپه و هپکو دچار شوند.

وی ادامه داد: تا سال ۹۷، سی و یک شرکت از شرکت های زیر مجموعه بنیاد ضرر ده بودند که البته این تعداد به مرور زمان کم شد در ضمن یکی از شرایط بورسی شدن شرکت های بنیاد ، سود ده بودن شرکت ها به مدت سه سال متمادی است.

فتاح با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ شرکت بنیاد، بورسی هستند، افزود:​ امسال حدود ۲۰ شرکت دیگر وارد بورس خواهند شد البته امیدواریم تا پایان سال بیش از ۵۰ شرکت بورسی داشته باشیم.

وی گفت و گو و پاسخ دهی به مردم را یکی از ابزار شفاف سازی بیان کرد و افزود:​ در مورد شرکت بنیاد در بورس املاک و مستغلات، حضور پررنگی خواهیم داشت. زیرا، بورس قبل از راه اندازی این بخش با ما مذاکرات تکمیلی و دقیقی صورت داده و گفتنی است دولت و بنیاد املاک بسیاری دارند که راه اندازی بورس املاک و مستغلات فرصت مناسبی برای جریان یافتن نقدینگی مردم در این حوزه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: