به گزارش
ایسنا، محسن حاجی میرزایی در چهارمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت راه و شهرسازی و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای معاونان و مدیران کل و روسای ۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: یکی از درخشانترین و بارزترین بخشهای عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه راه و شهرسازی است و در مواردی میتوان عملکرد مجموعه راه و شهرسازی در کشور را بینظیر و در مواردی کمنظیر دانست. اقداماتی که در توسعه خطوط ریلی، جادهها، آزادراهها، بزرگراهها و راههای روستایی، ارتقاء، بهبود و افزایش توان ناوگان حملونقل هوایی و دریایی کشور و در حوزه مسکن اتمام پروژه مهر و جهش جدی که برای تهیه مسکن آغاز شده، بسیار قابلتقدیر است.
حاجی میرزایی گفت: سرعت عمل همکاران راه و شهرسازی درترمیم و بازسازی مناطق تخریب شده به دلیل حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و بازگشایی راهها برای شروع مجدد مدارس بعد از این حوادث شایسته تقدیر است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه حوزههای متنوع مأموریت در نظام تعلیم و تربیت، آموزشوپرورش را با مأموریتهای وزارت راه و شهرسازی مرتبط میکند، تصریح کرد: آموزشوپرورش یکی از بزرگترین نهاد ساختوساز کشور است و در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان بودجه به مدرسهسازی اختصاص یافت.
وزارت راه زمینهای مناسب برای ساخت مدرسه در اختیار خیرین مدرسهساز قرار دهد
حاجی میرزایی بابیان اینکه آموزشوپرورش دستگاهی است که هیچ پروژه برجا ماندهای ندارد و تمام پروژههای این دستگاه در حال انجام است، گفت: برای تأمین فضای آموزشی موردنیاز به همکاری وزارت راه و شهرسازی نیازمندیم. جابجایی جمعیت، انتخاب نامناسب فضای آموزشی در ساخت برخی مدارس و مهاجرت خانوادهها باعث شده در یک منطقه دچار تراکم باشیم و در منطقهای دیگر مدارس خالی و تقریباً بدون استفاده شوند. امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی زمینهای مناسب برای ساخت مدرسه در شهرها شناسایی و در اختیار خیرین مدرسهساز قرار گیرد.
تهران جزو ۱۰ استان محروم کشور از نظر سرانه آموزشی
وی گفت: مطابق سند تحول بنیادین متوسط فضای آموزشی برای هر دانشآموز در حدود ۸،۳ مترمربع است اما در حال حاضر این فضا در حدود ۵،۳ مترمربع است. ۱۰ استان پایینتر از میانگین سرانه آموزشی هستند که استان تهران هم جزو این ۱۰ استان است و برای مثال در منطقه ۲۲ بهشدت نیاز به ساخت فضای آموزشی داریم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی هم مانند سایر وزارتخانهها نیاز به نیروی کار ماهر و توانمند دارد، گفت: آموزشوپرورش میتواند با همکاری وزارت راه و شهرسازی، هنرستانهایی را برای تربیت نیروی انسانی آموزشدیده و ماهر در حوزه فعالیتهای گسترده بخش راه و شهرسازی و ساختمان فعال کند.
عدم سنجش مهارت دانش آموزان از معایب کنکور
حاجی میرزایی یکی از مشکلات نظام آموزشی را عدم ارزشیابی مهارت کسب شده توسط دانش آموزان در کنکور دانست و افزود: دغدغه بسیاری از خانوادهها و دانش آموزان موفقیت در کنکور است و این در حالی است که در آزمون کنکور به مهارت دانش آموزان هیچ توجهی نمیشود؛ که این عدم توجه پدیده اشتغال و مهارت را در جامعه مختل کرده است.
وی با اشاره به اینکه مدارس ماندگار حاصل فعالیت ۱۰۰ ساله نظام تعلیم و تربیت است، گفت: ترجیح میدهیم همچنان در مدارس ماندگار آموزش برقرار باشد و این مدارس مانند سابق فعالیت کنند، لذا از وزارت راه و شهرسازی تقاضای کمک در بازسازی این مدارس داریم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به مطالعات انجام شده برای دستیابی به الگوی بومی مدرسهسازی گفت: در آموزشوپرورش در این مورد بهطور گسترده مطالعاتی انجام شده و امیدواریم مجموعه شما هم در این مورد به ما کمک کند.
۵۰ درصد املاک آموزشوپرورش بدون سند است
۱۲ درصد مدارس کشور باید تخریب شوند
حاجی میرزایی بابیان اینکه نیمی از املاک آموزشوپرورش بدون سند است یا نیاز به تغییر کاربری دارد که امیدواریم با نظارت شما روند انجام این کار تسهیل شود، اظهار کرد: ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند توجه جدی است که از این تعداد ۱۲ درصد مدارس باید کاملاً تخریب شود و ۱۸ درصد مدارس نیاز به بازسازی دارند، از طرفی اندازه مدارس کوچک است و باید بهسوی مجتمع سازی پیش برویم که در این مورد هم به همکاری مجموعه راه و شهرسازی نیاز است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، وزیر آموزشوپرورش در پایان از تلاشهای وزیر راه و شهرسازی برای تأمین مسکن فرهنگیان تشکر و قدردانی کرد و گفت: از ۳۱۵ هزار نفری که در سامانه اسکان ثبتنام کردند، ۷۵ هزار نفر تائید صلاحیت شدند، همچنین برای ۱۹ هزار واحد تعیین تکلیف شده داریم که امیدواریم بتوانیم این واحدها را تا اسفندماه سال جاری تحویل فرهنگیان دهیم.