به گزارش
تسنیم به نقل از رویترز، فروش جهانی خودروسازان ژاپنی 38 درصد در ماه مه کاهش یافت که سومین ماه پیاپی کاهش فروش را نشان میداد. اکثر کارخانههای خودروسازی و نمایندگی های فروش طی تعطیلیهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا بسته بوده اند.
هفت خودروساز بزرگ ژاپن کلاً 1.47 میلیون خودرو در ماه گذشته میلادی فروختند که بسیار پایینتر از 2.38 میلیون خودروی فروخته شده در همین ماه در سال گذشته است. ولی این کاهش فروش کمتر از 50 درصدی است که در آوریل ثبت شده بود.
تولید جهانی این خودروسازان 62 درصد در ماه مه پایین آمده و به 918947 واحد رسیده است. این در حالی است که کاهش تولید در ماه آوریل برابر با 55 درصد بود.
تقاضا برای خودرو از ماه مارس که مردم در اکثر کشورها مجبور شدند به خاطر جلوگیری از همه گیری بیشتر ویروس کرونا در خانه بمانند، به شدت سقوط کرده و نگرانی از تاثیرات بلند مدت آن بر اقتصاد را افزایش داده است.
بسیاری از کشورها تعطیلیهای خود را کاهش داده اند ولی متخصصان این صنعت تخمین می زنند پنج سال طول بکشد تا تقاضا برای خودرو دوباره به سطح سال 2019 بازگردد.
تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز ژاپن، 609460 خودرو در ماه مه فروخت که 34 درصد کمتر از سال گذشته بود. فروش نیسان موتور 37.3 درصد به صورت سالانه کاهش یافت و به 272873 واحد رسید. فروش هوندا موتور هم با کاهش 29 درصدی به 327 هزار واحد رسیده است.
فروش خودرو تقریباً در تمام مناطق دنیا کاهش یافته است، آمریکای شمالی و اروپا بیشترین ضربه را از این نظر خورده اند. چین تنها نقطه روشن صنعت خودروسازی است. شرکت های تویوتا، نیسان و مزدا افزایش فروش در این کشور را گزارش داده اند.
اکثر خودروسازان به خاطر تعطیلی های اعمال شده در آمریکا و اروپا جهت مهار ویروس کرونا، آماده یک ضرر و زیان مالی بزرگ می شوند. شرکت تویوتا اعلام کرده انتظار دارد سوددهی آن در سال جاری میلادی 80 درصد کاهش یابد و به پایینترین حد طی 9 سال گذشته برسد.
همه گیری ویروس کرونا بیشترین فشار را به شرکت نیسان آورده است. این شرکت قبل از آغاز این بحران هم با کاهش فروش و سوددهی خود مواجه بود.