کد خبر: ۱۷۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 22 June 2020
معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت حذف ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی در کشور تاکید کرد.
 
به گزارش  تسنیم غلامحسین خدرایی اظهار کرد: از پنج محصول نظیر کلزا، کنجد، آفتابگردان، سویا و گلرنگ روغن خوراکی استحصال می‌شود.
وی اضافه کرد: در ابتدای دولت کنونی درصد خوداتکایی کشور به دانه‌های روغنی چهار درصد بود که اکنون به 16 درصد رسیده است.
معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه یک برنامه چهار ساله در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی تدوین کرده تا ضریب خوداتکایی روغن خوراکی در کشور بین 40 تا 45 درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: تحقق این برنامه مستلزم چند پیش شرط اساسی از جمله تعیین مناسب قیمت‌های خرید تضمینی دانه‌های روغنی، حذف ارز دولتی ازواردات دانه‌های روغنی و... است.

خدرایی ادامه داد: اگر قرار باشد دانه‌های روغنی با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد شود کشاورزان توان رقابت با واردات روغن و دانه‌های روغنی را ندارند، چون قیمت برای واردکنندگان خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود.
 
وی گفت: خرید تضمینی کلزا در حال حاضر چهار هزار و 660 تومان و سویا سه هزار و 800 تومان است که به هیچ وجه با سایر محصولات دیگر مثل برنج، سیب زمینی، پیاز، سبزی و صیفی جات قابل رقابت نیست در نتیجه کشاورز به دنبال کشت محصولاتی می‌رود که اقتصادی‌تر باشد.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر ارز دولتی از روی دانه‌های روغنی برداشته شود تولید این دانه‌ها در داخل با سایر کشور‌های جهان قابل رقابت خواهد بود و حتی ممکن است کارخانه‌های روغن کشی داخلی به سراغ کشاورزان بیایند و با آنان کشت قراردادی انجام دهند.

وی گفت: این اقدام می‌تواند راهکار خیلی مناسبی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی و به تبع تولید روغن خوراکی در کشور باشد.
خدرایی تصریح کرد: تحلیل کلی این است که اگر ارز ترجیحی واردات روغن خام و دانه‌های روغنی حذف شود کشت در داخل به صرفه می‌شود در ضمن کارخانه‌های روغن کشی هم به سمت خرید داخل تمایل پیدا می‌کنند و کشت دانه‌های روغنی خود به خود در کشور جان می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای مصرف کننده روغن خوراکی هم باید به نوعی برنامه ریزی شود که با حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی دچار مشکل نشود.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور‌های دنیا هیچ وقت به واردات یارانه پرداخت نمی‌کنند بلکه به تولید یا به مصرف کننده یارانه می‌دهند.

وی گفت: سرانه مصرف روغن خوراکی در کشور 18 کیلوگرم است در حالیکه این سرانه در دنیا 12 کیلوگرم ثبت شده است.
خدرایی افزود: سالانه 50 هزار نفر در کشور بواسطه بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کنند که یکی از دلائل آن مصرف روغن‌های بی کیفیت وارداتی است.

وی ادامه داد: ارز دولتی از روی واردات شکر برداشته شده آیا مشکلاتی برای جامعه ایجاد شد بدون شک هیچ اتفاقی در بازار و مصرف این کالا ایجاد نشد.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر ارز دولتی از روی واردات روغن خام و دانه‌های روغنی برداشته شود کشت و توسعه دانه‌های روغنی در داخل جان می‌گیرد.

وی افزود: برای افزایش ضریب خوداتکایی در بحث روغن و دانه‌های روغنی همه باید پای کار باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: