براساس گزارش اقدامات معاونت نظارت بیمه مرکزی در راستای حفظ سلامت بازار، ارتقای عملکرد بیمهگری و حمایت از حقوق بیمهشدگان، بیمهگذاران و سایر ذینفعان، مبالغ کسری ذخیره اعمالی در صورتهای مالی سال ۱۳۹۷ شرکتهای بیمه مبلغ ۶ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال است که در صورتهای مالی سال ۱۳۹۶ مبلغ یک هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال بود، به عبارتی کسری ذخایر در شرکتهای بیمه روند صعودی داشته است.
مفید امینی معاون نظارت بیمه مرکزی دراین باره گفت: کسری ذخایر جبران شده در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ با ۲۴۰درصد رشد معادل ۴ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال و تعداد شرکتهای فاقد کسری ذخایر فنی از دو شرکت در پایان سال ۱۳۹۶ به ۱۰ شرکت در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. امینی درباره حل معضل شرکت بیمه توسعه یادآور شد: با توجه به پیگیریها و هماهنگیهای به عمل آمده با بازپرس پرونده شرکت بیمه توسعه، همکاری شرکت بیمه ایران، صندوق تامین خسارتهای بدنی و بیمه توسعه، باقیمانده خسارت بیش از ۷,۵۰۰ نفر از زیاندیدگان و بیمهگذاران آن شرکت به مبلغ حدود ۳هزارو۴۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۱۳۹۸پرداخت شد و خسارت حدود۶۲ هزارنفر از زیاندیدگان بیمه توسعه، طی این سالها مجموعا به مبلغ۱۳هزار میلیارد ریال پرداخت شد.او از پیگیری و کمک به شرکتهای بیمه برای وصول مطالبات ۱۳ هزارمیلیارد ریالی از یک بیمهگذار عمده خبر داد و گفت: از طریق برگزاری جلسات متعدد با مسوولان شرکتهای مربوطه و بیمهگذار طرف حساب، با دریافت چک و وصول مطالبات، کد کارگزاری رفع تعلیق شد.معاون نظارت بیمه مرکزی انجام مکاتبه و پیگیری مستمر از شرکتهای بیمه درخصوص واریز سهم وزارت بهداشت از محل بیمههای شخص ثالث به منظور یاری رساندن به مراکز درمانی و بیمارستانها که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند را از دیگر اقداماتی برشمرد که طی آن از هفته آخر اسفند حدودا مبلغ ۴هزارو۳۷۷ میلیارد ریال به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.
امینی همچنین از همکاری با اداره کل حراست بیمه مرکزی در راستای کمک به شناسایی، پیگیری و برخورد با تخلفات در بخش صدور بیمهنامه توسط شبکه فروش در پایانههای مرزی سراسر کشور خبر داد و گفت: این پایانهها شامل بازرگان، سرو، خوی (رازی)، تمرچین، کیله، جلفا، نوردوز، آستارا، بیله سوار، مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، اینچه برون، پرویزخان و باشماق یاد شده که منجر به ساماندهی وضعیت عرضه بیمه توسط شبکه فروش در پایانههای مرزی کشور شده است.
وی مشارکت فعال در تدوین و تصویب صورتهای مالی جدید شرکتهای بیمه، پیگیری و نظارت مستمر بر عملکرد شرکتهای بیمه در پرداخت خسارتهای سیل فروردین سال ۱۳۹۸ و زلزله استان آذربایجان شرقی و اغتشاشات آبان ماه سال ۱۳۹۸ را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.
معاون نظارت بیمه مرکزی درخصوص توانگری مالی شرکتهای بیمه گفت: بر اساس اطلاعات مندرج در صورتهای مالی پایان سال ۱۳۹۷، درصد مربوط به هر یک از شرکتهای بیمه اعلام شد و اطلاعرسانی آن از طریق پرتال بیمه مرکزی (حدود ۵ ماه زودتر از دوره مشابه سال ما قبل) صورت پذیرفت به نحوی که حسب بررسیهای به عمل آمده از ۲۹ شرکت بیمه که توانگری مالی آنها برای سال ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار گرفته، تعداد ۲۲ شرکت در سطح یک توانگری مالی، تعداد ۶ شرکت در سطح ۲ و یک شرکت در سطح ۴ قرار گرفتند؛ ضمن آنکه از کلیه شرکتهای بیمه که از سطح ۲ توانگری مالی و پایینتر برخوردار بودهاند، برنامه ترمیم وضعیت مالی دریافت و پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم توسط شرکتهای بیمه، برنامه مربوطه جهت اجرا به آنها ابلاغ شده است.