کد خبر: ۱۷۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 25 April 2020
وزارت کار آمریکا اعلام کرد از اواسط ماه گذشته میلادی بیش از ۴/ ۲۶ میلیون درخواست برای دریافت مستمری بیکاری در این کشور به ثبت رسیده است.
دنیای اقتصاد : وزارت کار آمریکا اعلام کرد از اواسط ماه گذشته میلادی بیش از ۴/ ۲۶ میلیون درخواست برای دریافت مستمری بیکاری در این کشور به ثبت رسیده است.

در هفته منتهی به ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) بیش از ۴/ ۴ میلیون درخواست برای دریافت مستمری بیکاری در این کشور به ثبت رسیده است.در پی تشدید بحران کرونا در آمریکا و بیکار شدن تعداد زیادی از نیروی کار این کشور طی هفته‌های اخیر، شمار متقاضیان مستمری بیکاری در این کشور به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

شیوع ویروس کرونا در آمریکا نه‌تنها بخش بهداشت و درمان این کشور را دچار بحران جدی کرده، بلکه فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها را به میزان چشمگیری کاهش داده و حتی برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است، به‌طوری که طی این مدت چند میلیون نفر از کارگران آمریکایی مشمول تعدیل نیرو شده‌اند.اقتصاددانان هشدار می‌دهند که در صورت مهار نشدن بحران کرونا در آمریکا ظرف چند هفته آینده، نرخ بیکاری در آمریکا تا ۳ برابر رقم قبلی آن (پیش از آغاز بحران کرونا) افزایش خواهد یافت.صندوق بین‌المللی پول نیز در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ را منفی ۹/ ۵ درصد پیش‌بینی کرده است.این تعداد معادل ۱۵ درصد نیروی کار آمریکاست.تعداد متقاضیان دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری در ماه فوریه قبل از شیوع بیماری ویروس کرونا در آمریکا حدود ۲۷۰ هزار نفر بود.

با وجود تعداد چشمگیر متقاضیان دریافت حقوق و مزایای دوران بیکاری در هفته گذشته، این سومین هفته پیاپی بود که آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری عملا رو به کاهش گذاشت و این نشانه آن است که اقتصاد آمریکا از بدترین شوک‌ ناشی از شیوع این بیماری عبور کرده است.

ریجارد لفین، مدیرعامل شعبه بریتانیایی شرکت خدمات مالی چارلز شواب معتقد است در حالی که پیوستن ۴میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دیگر به صف دریافت‌کنندگان حقوق بیکاری رقمی تکان‌دهنده است اما نشانه‌هایی در دست است که آمریکا از نقطه اوج روند بیکار شدن نیروی کار عبور کرده است.

به گفته او، سوال اصلی در این زمان این است که چه موقعی فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا از سر گرفته می‌شود و با آغاز فعالیت‌های اقتصادی، چه روی خواهد داد؟براساس تخمین صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا با رشد منفی ۹/ ۵ درصد در سال جاری مواجه شود. شمار بیکاران طی ۶ هفته گذشته از شمار شغل‌های ایجاد شده طی حدود یک دهه رشد اقتصادی منتهی به ماه فوریه سال جاری فزونی گرفته است.

در واکنش به این وضعیت، دولت ایالات‌متحده بیش از ۲هزار میلیارد دلار را به‌عنوان صندوق نجات ملی در نظر گرفته است. با تخصیص این مبلغ، دریافت بیمه ومزایای دوران بیکاری شامل تعداد بیشتری از افراد شده و مقدار پرداختی هم افزایش یافته است و علاوه بر کارگران بیکار، کسانی هم که به خاطر شیوع این بیماری از کسب و کار افتاده‌اند از دولت حقوق می‌گیرند.در عین حال، شمار قابل توجهی از متقاضیان همچنان درگیر تشریفات اداری رسیدگی به تقاضای خود در سطح ایالت‌ها هستند.

دارایی صندوق کمک به کسب و کارهای کوچک با موجودی ۳۴۹ میلیارد دلار ظرف دو هفته تمام شده است. بررسی‌ها نشان داده که به جای کسب و کارهای کوچک، شرکت‌های بزرگ سهامی عام از این صندوق پول گرفته‌اند.کسب و کارهایی که شرایط لازم را داشته باشند، وام دریافتی از این صندوق را پس نخواهند داد. لری هایلند، فروشنده نوشیدنی در بروکلین، نیویورک امید داشت دریافت پول از صندوق به حفظ کسب و کارش کمک کند. او می‌گوید که «هنوز هم منتظر رسیدگی به تقاضایم هستم.»آقای هایلند می‌افزاید: تمامی فرم‌ها را پر کرده و در انتظار بوده که به محض شروع به کار بانک‌ها در آغاز ماه جاری، آنها را به بانک تسلیم کند و پولش را بگیرد اما به استثنای نامه تایید دریافت فرم ها، تاکنون جواب دیگری از صندوق دریافت نکرده و همچنان در انتظار است.

گرچه هایلند و دیگر صاحبان کسب‌و‌کارها در انتظار رسیدن کمک‌های دولتی هستند تا شاید بتوانند به کسب و کارشان رونق بدهند، اما اقتصاددانان هشدار داده‌اند که اقتصاد جهانی با عمیق ترین کاهش از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ روبه‌رو است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: