به گزارش
تسنیم، علی عابدزاده در نشست معاون اول رئیسجمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی با بیان این که بعد از اتمام کرونا شرایط سختتری خواهیم داشت، اظهار کرد: کاهش پروازهای داخلی و خارجی موضوعی است که همه کشورها در این شرایط تجربه کردند. بر اساس آمار یاتا (انجمن بینالمللی حملونقل هوایی) خسارت شرکتهای هواپیمایی طی فوریه 30 میلیارد دلار بوده است.
وی ادامه داد:بنابر اعلام یاتا این خسارتها در 5 مارس بین 63 تا 113 میلیارد دلار برآورد شد، در 17مارس 200میلیارد دلار و در 24 مارس به 252 میلیارد دلار رسید، بع عبارت دیگر مجموعه صنعت حمل و نقل هوایی دنیا طی کمتر از 2ماه 252 میلیارد دلار ضرر کرد.
وی با بیان اینکه این خسارتهای شامل حال کشور ما هم شده بدون اینکه به رقم زیان ایرلاینهای داخلی ناشی از شیوع کرونا اشاره کند افزود: کار ما نسبت به سایر حوزههای حمل و نقلی سختتر است اما تلاش کردیم آرامش را در این صنعت حفظ کنیم تا مشکلی برای پرسنل به وجود نیاید.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: ما هم عدم انجام پرواز را داریم و هم یکسری پروازهایی را انجام می دهیم که فاقد هر گونه درآمدی است. همچنین در شرایط پیش آمده هماهنگیهای لازم را با وزارت بهداشت و سازمانهای جهانی داشته و دستورات لازم را صادر کردیم.
عابدزاده با بیان این که مهمترین موضوع به شرایط بعد از کرونا بر می گردد، اضافه کرد: با توجه به رکوردی که این صنعت در کل دنیا تجربه کرد، شرایط بسیار سخت خواهد بود تا بتوانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم و نیاز به اختیاراتی داریم تا در سال جهش تولید بتوانیم دوباره این صنعت را پویا کنیم.
وی با بیان این که تمام شرکتهای هواپیمایی ایران به دلیل این که هزینههای پرسنلی و تعمیراتی متغیری دارند، با ضرر زیادی مواجه مواجه شدند، تصریح کرد: موضوع فقط در آمدزایی نیست بلکه هزینههای جاری شرکتها نیز بسیار بالاست و این موضوع در این شرایط خسارات را افزایش می دهد.