کد خبر: ۱۷۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - 14 April 2020
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از واگذاری ۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی سازمان به آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد.
 
 
به گزارش  مهر به نقل از وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی، علی اوسط هاشمی در گردهمایی مجازی (ویدئوکنفرانس) مدیران ستادی و استانی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، از نگاه مسئولانه خانواده بزرگ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و خصوصی که با اختصاص ظرفیت و تجهیزات فیزیکی، انسانی و تخصصی به خدمت‌رسانی در حوزه سلامت فعالیت دارند، تقدیر کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این گردهمایی از تولید و توزیع ۱۰ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۷۴۳ عدد ماسک، ۱۹۶ هزار ۲۶۴ دست لباس ایزوله و گان و تعداد ۲۵۰ هزار و ۲۸۸ سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، توسط بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تا ۲۴ فروردین ماه خبر داد.

هاشمی از واگذاری ۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی سازمان به آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۰ می‌تواند با نقش‌آفرینی کانون و انجمن‌های صنفی «بهار آموزشگاه‌های آزاد» باشد.

وی با اشاره به نقش سازنده آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای به عنوان شرکای اصلی سازمان از فراهم شدن بسترهای اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به آموزشگاه‌های آزاد خبر داد.

هاشمی افزود: در تعامل با معاونت اقتصادی وزارت تعاون، رایزنی مطلوبی برای اختصاص سهمی از اعتبار خسارت کرونا برای خرید خدمات آموزشی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است.

۴۲ برنامه محوری سازمان ابلاغ می‌شود

وی با تأکید بر اهمیت جریان‌سازی مهارت با اجماع گروه‌های هدف گفت: در سطح ملی، تعاملات خوبی با گروه‌های مرجع و نهادهای کلیدی از جمله ستاد اجرای فرمان امام (ره)، کمیته امداد، سازمان بنادر، سازمان شیلات، اتاق‌های اصناف و تعاون و… صورت گرفته که در تحقق ۴۲ برنامه محوری سازمان در سال جاری که به زودی ابلاغ می‌شود، نیازمند مشارکت همه گروه‌های جریان‌ساز هستیم.

هاشمی همچنین از «توسعه مهارت در جامعه کشاورزی و روستایی» کشور به عنوان یکی از سه برنامه اولویت دار سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای جهش تولید خبر داد و گفت: بر پایه توانمندسازی مهارتی کشاورزان، ارزش اقتصادی کار بالا رفته و زمینه «مهاجرت معکوس» دانش آموختگان روستایی به روستاها ایجاد و سن کشاورزی در کشور کاهش خواهد یافت.

وی افزود: با توجه به جامعه هدف چهار میلیون نفری کشاورزی درکشور گفت: در گام اول می‌توانیم آموزش مهارت در «استان‌های قطب کشاورزی» کشور را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه از «توسعه مهارت دریا محور» به عنوان برنامه دیگر این سازمان با اولویت «۷ استان ساحلی برخوردار از منطقه آزاد» در راستای جهش تولید نام برد و خاطرنشان کرد: قابلیت‌های دریایی کشور هنوزجایگزین نفت نشده است، گفت: تعامل خوبی با سازمان‌های بنادر و شیلات کشور صورت گرفته و زیرساخت‌های لازم فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دبیرخانه توسعه سواحل مکران برای توسعه اشتغال در سیستان بلوچستان و هرمزگان به عنوان دو استان پایلوت در سال جاری گفت: با تدوین برنامه آموزشی و مهارتی متناسب با جهت‌گیری‌های دبیرخانه مذکور می‌توانیم برای تأمین نیروی ماهر مورد نیاز آنها اقدام کنیم.

وی در ادامه «توسعه مهارت در ۷ استان با پایه مهارت پایین و نرخ بیکاری بالا» را سومین برنامه محوری سازمان در «سال جهش تولید» عنوان کرد و افزود: نقش «شرکای اجتماعی» را در تحقق سه برنامه اصلی سازمان در سال جهش تولید بسیار مهم عنوان کرد.

هاشمی در ادامه به تسریع در برگزاری نشست هیأت نظارت مرکزی بر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و نهایی شدن آئین‌نامه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تأکید کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه بر تمرکززدایی از بودجه سازمان (اختصاص بودجه جداگانه به ستاد و استان‌ها) در رایزنی با سازمان برنامه و بودجه کشور به طوری که در سال ۱۴۰۰، شاهد تمرکززدایی از بودجه سازمان باشیم، تأکید کرد.

وی با اشاره به به‌کارگیری راهکارهای درآمدزایی جدید برای سازمان گفت: باید سند درآمدزایی سازمان و ادارات کل استانی تدوین شود و مدیران کل استان‌ها در تعاملات استانی با اراده و پیگیری، نقش فعالی در درآمدزایی سازمان ایفا کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه بر اهمیت «شورای مهارت در استان‌ها» در ارتقای وزن اجتماعی مهارت تأکید کرد و گفت: باید طوری در استان به این موضوع پرداخته شود که مصوبات شورای مهارت استان در شورای توسعه و برنامه استان‌ها الزام‌آور شود.

هاشمی افزود: هر استان باید برنامه خود را برای «سفرهای استانی مقامات»، تدوین و به شورای توسعه و برنامه استان ارائه دهد تا در سفرهای استانی مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و دیگر مقامات «سهم مهارت» مشخص شود.

وی همچنین با بیان اینکه دبیرخانه «پارلمان مربیان وکارشناسان» سازمان شکل گرفته و فعال است، گفت: اصل در تصمیم‌گیری‌ها بر «خرد جمعی» است و هیچگونه دخالت مدیریتی در تصمیمات کارشناسان و مربیان نخواهیم داشت و به‌طور حتم از نظرات کانون و انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد، صاحبنظران و دیگر شرکای سازمان در تصمیم‌گیری‌ها، استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خاتمه «تمرکززدایی» از سازمان را «تحول» دانست و گفت: توزیع قدرت و اختیار، امری اجتناب‌ناپذیر است و مدیران استانی باید به افزایش تعامل و مشارکت شرکای اجتماعی، سمن‌ها، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و به ویژه شورای مهارت استان بیاندیشند.

گسترش خدمات مجازی سازمان فنی و حرفه ای کشور

وی با بیان اینکه انسان توانمند محور جهش تولید و توسعه پایدار است، تاکید کرد: مهارت باید جزو الزامات ملی باشد. در شرایط فعلی نباید از رسالت آموزشی خود فاصله بگیریم و خدمات مجازی سازمان باید به راحتی در دسترس مخاطبان باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه «تغییر» و «بازنگری» و «تمرکززدایی» در سازمان «الزام‌آور» و جدی است، گفت: این تغییر در حوزه آموزش و پژوهش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و در شرایط فعلی و تعطیلی مراکز آموزشی کشور، در حوزه مهارت‌آموزی نیازمند برنامه‌ای جامع هستیم که پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد تا جامعه را به تعطیلی سوق ندهد.

وی به نامگذاری سال جاری به عنوان «جهش تولید اشاره کرد و گفت: نگاه ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به ارتقا و «جهش مهارت» بر پایه شکل‌گیری تغییر جدی و منطبق با نیاز زمان بوده است و ارتقای وزن مهارت در جامعه را همواره در گفتمان خود لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: فعلیت بخشیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در جهش تولید با ارزش بخشیدن به انسانیتِ انسان توانمند (مجهز به توان علمی و توان مهارتی) محقق می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: