کد خبر: ۱۷۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 13 April 2020
متخصص اپیدمیولوژی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از "کند شدن شیب صعودی ابتلا به کروناویروس"، خبر داد.
 
ایسنا/سمنان متخصص اپیدمیولوژی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از "کند شدن شیب صعودی ابتلا به کروناویروس"، خبر داد.

دکتر رضا چمن در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استانداری و ستاد مقابله با کرونا در استان سمنان با اشاره به بررسی و تحلیل‌های میدانی در شهرستان‌های تحت‌پوشش این دانشگاه اظهار کرد: بر اساس اطلاعات و تحلیل های میدانی انجام شده، ضریب ابتلاء بیماری در حوزه تحت پوشش این دانشگاه از 2.5 در اواسط اسفندماه به ۱.۱۳ رسیده است خوشبختانه برپایه این شواهد و تحلیل‌ها، شاهد کند شدن شیب صعودی ابتلا به بیماری هستیم.

این متخصص متخصص اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که بر اساس آمار و اطلاعات موجود، میزان کشندگی این بیماری کمی کمتر شده و این مهم در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز قابل مشاهده است که پیام خوب و مطلوبی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون پنج‌هزار و ۶۶ بیمار با تشخیص کووید ۱۹ در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه داشته ایم که از این تعداد ۴۸۰ بیمار تست مثبت کرونا داشتند افزود: از تعداد تست مثبت بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تاکنون بالغ بر ۸۳ درصد از بیماران، یعنی حدود ۴۰۰ بیمار بهبود یافته و ازمراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به چرایی تعداد بالای مبتلایان در دو شهرستان تحت‌پوشش دانشگاه اظهار کرد: در مقایسه با متوسط کشور با توجه به بالابودن درصد جمعیت کهنسالان استان و همینطور درصد کسانی که بیماری‌های مزمن زمینه‌ای و از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و... دارند طبعا درصد بیماران شدیدا بدحال ما خیلی بیشتر بوده و هست.

دکتر چمن با اذعان به اینکه کفایت و کارآمدی نظام سلامت ما بسیار مطلوب است خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم نیز با گذشت زمان، توجه بیشتری به هشدارها داشته‌اند.

وی با اشاره به آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند گفت: امروز و پس از اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، کار ما در مجموعه نظام سلامت کم نشده و بلکه سخت‌تر و بیشتر نیز شده و باید امروز بیش از پیش با آگاه کردن مردم، بیماریابی، پیگیری و مراقبت مناسب صورت گیرد.

رئیس علوم پزشکی شاهرود اضافه کرد: در این مقطع یکی از سیاست‌های تعیین‌کننده و مهم بیماریابی فعال و پیگیری هوشمندانه بیماران و اطرافیان آنهاست و در این زنجیره مراقبت، نمونه‌گیری از افراد مشکوک به ابتلا مهمترین حلقه محسوب می‌شود.

وی بر لزوم تداوم آموزش‌ها به مبتلایان، خانواده‌ها و عموم شهروندان تاکید و تصریح کرد: امروز بیش از پیش ارائه آموزش خود مراقبتی، آموزش افراد بهبود یافته و ترخیص شده و همچنین در اختیار قرار دادن اقلام حفاظت فردی برای بیماران مبتلا و خانواده آنها باید در دستور کار باشد.

دکتر چمن با بیان اینکه حفظ ایمنی و سلامت کادر نظام سلامت، یکی مهمترین رسالت‌های ما در مقابله با این بیماری در کشور و دانشگاه علوم پزشکی است افزود: دانشگاه علوم پزشکی به همین دلیل در حد مقدور توزیع بسته‌های حفاظت فردی را در بین خانواده همکاران در همه واحدهای بهداشتی و درمانی آغاز کرده است.

رئیس علوم پزشکی شاهرود یادآوری کرد: تلاش کردیم تا حتی‌المقدور همکارانی که دارای بیماری زمینه ای هستند در بخش‌های مرتبط با کرونا بکار گرفته نشوند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: