کد خبر: ۱۷۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - 06 February 2020
«فضای مجازی و انتخابات» موضوع آخرین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه وزرات ارتباطات است که به جنجالی‌ترین شکل ممکن به پایان رسید. حضور سه مهمان که برای نمایندگی مجلس دو نفرشان رد صلاحیت و یک نفر تایید صلاحیت شده‌اند باعث شد نشست نقد و اندیشه به جلسه مناظره‌ای تبدیل شود که انعکاس جزییات آن ممکن نیست.
  بانکداری ایرانی -  «فضای مجازی و انتخابات» موضوع آخرین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه وزرات ارتباطات است که به جنجالی‌ترین شکل ممکن به پایان رسید. حضور سه مهمان که برای نمایندگی مجلس دو نفرشان رد صلاحیت و یک نفر تایید صلاحیت شده‌اند باعث شد نشست نقد و اندیشه به جلسه مناظره‌ای تبدیل شود که انعکاس جزییات آن ممکن نیست.

«حسین نقاشی» فعال سیاسی و  «محسن مهدیان» معاون خبر خبرگزاری فارس که صلاحیت آن‌ها تایید نشده، همراه با یکی از افراد تایید صلاحیت شده در این جلسه حضور پیدا کردند.

البته مهدیان در همان نیم ساعت ابتدایی به دلیل جلسه‌ای که پیش آمد مجبور به ترک جلسه شد تا این نشست با حضور دو نفر دیگر ادامه پیدا کند.

این از معدود جلسات نقد و اندیشه بود که برای کم کردن سر و صدایی که سالن را برداشته بود، پای روابط عمومی را هم به ماجرا باز کرد. جلسه‌ای که مدام در آن تذکر می‌دادند که از افراد دیگر نام نبرند، اخلاق را رعایت کنند، کسی که در جلسه نیست تا از حق خود دفاع کند را نکوبند. اما جالب است در تمام این دو و نیم ساعتی که جلسه ادامه داشت، کسی به این تذکرها گوش نداد. اتفاقی که ما در مجلس شورای اسلامی هم زیاد شاهد آن هستیم و اغلب اوقات آدم‌ها به حرف یک‌دیگر گوش نمی‌دهند و صدا به صدا نمی‌رسد.

حسین نقاشی درباره مساله‌ای صحبت کرد به اسم عدالتخواهی. چیزی که افرادی آن را به مثابه کالا می‌بینند و برای تبلیغ از آن استفاده می‌کنند. او معتقد است عدالتخواهی یک دروغ انتخاباتی است که پوپولیست‌ها از آن استفاده می‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: فردی بر اساس تحقیقاتی که انجام داده، اعلام کرده که اخبار منفی در شبکه های اجتماعی، چهار برابر بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود. انتشار همین اخبار باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم می شود چون سوالاتی که برای‌شان پیش می‌آید اغلب بی‌جواب می‌ماند. مشکل عمده ما در این عرصه این است که در طول سالیان گذشته امکان داشتن رسانه آزاد را نداشته‌ایم. رسانه مستقل داشته‌ایم اما رسانه بی‌طرف و آزاد نداشتیم. برای پر کردن خلا بی‌اعتمادی عمومی راهی جز آزادی و استقلال رسانه وجود ندارد.

حسین مهدیان نیز قبل از ترک جلسه گفت: ما مکرر از دو عنوان رسانه و مشارکت سیاسی استفاده می‌کنیم اما باید بدانیم امروز این دو نسبت به گذشته تغییر کرده‌اند و درک یکسانی از آن‌ها وجود ندارد.

زمانی که از رسانه صحبت می‌کنیم باید مشخص کنیم هدف‌مان چیست. در رسانه تحولاتی انجام شده و این روزها عنوان رسانه صرفا به معنای صدا، سیما و خبرگزاری‌های رسمی نیست. تنها این مراجع نقش‌آفرینی اصلی ندارند. اساسا با دوران افول رسانه‌های رسمی مواجه هستیم. بازیگردان این روزها رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های خبری و شهروند رسانه‌ها هستند. مفهوم رسانه امروز به اندازه کافی ارتقا پیدا کرده است.

معاون خبر خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که اکنون به شدت تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی هستیم و این را یک اتفاق مبارک و رشد می‌دانم، افزود: مساله دوم مشارکت سیاسی است که این روزها نگاه نازلی به آن داریم و مشارکت سیاسی را صرفا حضور مردم پای صندوق‌های رای می‌دانیم. مردم سالاری نقش اراده‌هاست و انتخاب برآمده از اختیار است. مشارکت سیاسی حضور متعهدانه مردم در تمام ایام است. اما فقط در ایام انتخابات به آن فکر می‌کنیم. مشارکت سیاسی به این معنا نیست./ایرنا
برچسب ها: مجلس ، رد صلاحیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: