کد خبر: ۱۷۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - 06 February 2020
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات به باغداران توصیه کرد: به منظور جلوگیری از گسترش آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، نهال‌ها و اندام‌های تکثیری مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجوزدار تهیه کنند.
   بانکداری ایرانی - معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات به باغداران توصیه کرد: به منظور جلوگیری از گسترش آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، نهال‌ها و اندام‌های تکثیری مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجوزدار تهیه کنند.

به گزارش روز چهارشنبه سازمان حفظ نباتات کشور، «مهدی قائمیان» در خصوص کنترل آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما افزود: آفت سرخرطومی حنایی خرما نوعی آفت خطرناک قرنطینه‌ای است که چنانچه مورد بی توجهی و کم اطلاعی باغدار و عدم همکاری با کارشناسان قرنطینه کشور برای ردیابی، شناسایی و مبارزه به موقع روبرو شود می‌تواند خسارت های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین میزبان‌ این آفت، درختان نخل خرما، نارگیل و نخل‌های زینتی است، اظهارداشت: این آفت نخستین بار در شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان مشاهده شد، اما در سال‌های اخیر به علت عدم اطلاع باغداران و رعایت نکردن قوانین قرنطینه گیاهی و انتقال پاجوش قاچاق از مناطق آلوده، از جمله کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس در برخی مناطق دیگر کشور هم دیده شده است.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات خسارت اصلی این آفت را در مراحل لاروی دانست و تصریح کرد: لاروها با نفوذ به تنه نخل، از دسته جات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف (بالا و پایین) در تنه درخت ایجاد و در صورت عدم ردیابی و تیمار بموقع، در مراحل بعدی جوانه مرکزی درخت خشک و کج می‌شود که در نهایت منجر به مرگ درخت خرما خواهد شد.

به گفته وی،  از آنجایی که مهم‌ترین علت گسترش آفت سرخرطومی حنایی خرما، انتقال اندام‌های آلوده بخصوص پاجوش‌ از مناطق و کانون‌های آلودگی به مناطق سالم است، لازم است باغداران از خرید و جابجایی پاجوش و سایر اندام‌های تکثیری از این مناطق خودداری کنند.

قائمیان گفت: سازمان حفظ نباتات با اجرای برنامه‌های سریع و به موقع و همچنین تلاش جدی همکاران قرنطینه جهادکشاورزی استان‌ها و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط ملی و استانی، به نحو موثری در حال مبارزه و کنترل این آفت است.

وی افزود: یکی از مسائل مهم جهت جلوگیری از انتشار این آفت، رعایت مسایل قرنطینه ای و اخذ گواهی های بهداشت جابجایی اندام‌های تکثیری از مبدا و هماهنگی با استان مقصد به منظور جلوگیری از هر گونه شیوع آفت و بیماری است که در صورت عدم رعایت مسائل قرنطینه ای کشور کنترل این آفت از دست خارج شده و خسارات جبران ناپذیری متوجه باغداران می شود.

 معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه اکنون  ۳۹۸ نهالستان دارای مجوز و ۲۳ واحد کشت بافت در کشور فعالیت می کنند، اظهارداشت: با توجه به فصل جابجایی اندام های گیاهی، توصیه سازمان حفظ نباتات این است که باغداران برای دستیابی به نهال سالم، اصیل و استاندارد، اقدام به خرید از نهالستان های مورد تایید است.

قائمیان ادامه داد: بنابراین جهت اطلاع از فهرست واحدهای کشت بافت و نهالستان‌های دارای مجوز و معتبر، متقاضیان می توانند از طریق سایت سازمان حفظ نباتات به آدرس www.ppo.ir   در زیر بخش مدیریت تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه های کنترل معاونت قرنطینه به این اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: