بانکداری ایرانی - با سقوط یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ صبح روز چهارشنبه در حوالی تهران، باری دیگر خاطرات تلخ سوانح هوایی گذشته که برای هواپیماهای بوئینگ در سراسر جهان رخ داده بود، یادآوری شد.
به گزارش ایسنا، صبح چهارشنبه یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین تنها دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه جان باختند. این هواپیما که متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (Ukraine International) بوده است، قرار بوده در ساعت ۵:۱۵ به مقصد پایتخت اوکراین پرواز کند که با تاخیر یک ساعته در ساعت ۶:۱۲ پرواز کرده است. هنوز معلوم نیست که این تاخیر به علت نقص ایمنی بوده است یا خیر.
بر اساس گزارش های منتشر شده در آسوشیتد پرس، به نظر می رسد که این هواپیما همچون یکی دیگر از هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس که در سال ۲۰۱۸ میلادی دو سقوط مرگبار را به نام خود ثبت کرد، کارنامه درخشانی در سابقه پروازی خود ندارد.
بوئینگ ۷۳۷ – ۸۰۰ نسخه به روزرسانی شده از مدل ۷۳۷-۷۰۰ است که به عنوان جایگزین بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ معرفی شد و به تولید انبوه رسید. این هواپیما به منظور رقابت با ایرباس A۳۲۰ وارد ناوگان هوایی ایرلاین های جهان شده است. این مدل هواپیما با ظرفیت صندلی ۱۶۲ مسافر و ۱۸۹ مسافر در دو کلاس پروازی قابل سفارش و پرواز است.
این جت مسافربری که یکی از هواپیماهای دو موتوره برای پروازهای با برد کوتاه و متوسط محسوب می شود، یکی از هواپیماهای معمول و رایج مورد استفاده شرکت های هواپیمایی در جهان به شمار می رود. بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ که در دهه ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد، مدل قدیمی تر بوئینگ ۷۳۷ مکس است که در ۱۰ ماه گذشته تحت تاثیر سقوط دو فروند از این نوع از هواپیما زمین گیر شده و مجوزی برای پرواز آن صادر نشده است.
حالا با سقوط مرگبار دیگری که این بار برای هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در تهران رخ داده، نگاه مختصری بر کارنامه سوانح هوایی این مدل هواپیما قابل تامل است.
در ماه مارس ۲۰۱۶ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به هواپیمایی فلای دوبای (FlyDubai) از شهر دوبی برخاست و در حالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه روسیه فرود بیاید، با سانحه روبه رو شد که منجر به جان باختن ۶۲ نفر از مسافران آن شد.
یکی دیگر از پروازهای این هواپیما که متعلق به شرکت ایر ایندیا اکسپرس بود، در ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی به هنگام فرود در فرودگاه مانگالور هند دچار سانحه شد و ۱۵۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن کشته شدند.
همچنین از دیگر سوانح ثبت شده برای هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پرواز شماره ۱۹۰۷ گول ایر ترنسپورت در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ با ۱۵۴ نفر مسافر در اثر برخورد با یک هواپیمای دیگر به نام امبرائر لگسی ۶۰۰ (Embraer Legacy ۶۰۰) در آسمان دچار حادثه شد و تمامی مسافرانش جان باختند.
همچنین در تاریخ ۵ ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ در پرواز شماره ۵۰۷ متعلق به شرکت کنیا ایرویز با ۱۰۵ نفر مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.
در ۲۵ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷-۸۰۰ با شماره پرواز ۱۹۵۱ متعلق به شرکت ترکیش ایرلاین از استانبول به پرواز درآمد و درحالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه آمستردام هلند فرود بیاید، دچار حادثه شد و از ۱۳۵ نفر مسافر و خدمه پروازی آن، ۹ نفر کشته و ۸۴ نفر نیز به شدت مجروح شدند. نتایج بررسی های صورت گرفته حاکی از نقص فنی و خروج هواپیما از رادار بود.
در ژانویه سال ۲۰۱۰ یک فروند از این هواپیما در پرواز شماره ۴۰۹ شرکت اتیوپیا ایرلاینز دقایق کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه بیروت لبنان، در دریای مدیترانه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.
مایکل فرایدمن، سخنگوی شرکت هواپیماسازی بوئینگ مستقر در شیکاگو در این خصوص به گزارشگر آسوشیتدپرس گفت: ما در حال جمع آوری اطلاعات مربوط به سقوط این هواپیما هستیم و از گزارش های منتشر شده از سوی منابع خبری و موثق ایران آگاهیم.
با اینکه بوئینگ همچون سایر تولیدکنندگان هواپیما در جهان همواره در خصوص بررسی علل و نحوه حادثه با ایرلاین و کشور مربوطه همکاری می کند، اما گفته می شود که احتمالا همکاری بوئینگ به عنوان شرکت سازنده در رابطه با انجام و ادامه تحقیقات و بررسی های مربوط به سقوط بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ ایرلاین اوکراینی در تهران، تحت تاثیر تحریم های کاخ سفید علیه برنامه های هسته ای ایران خواهد گرفت.
سقوط سحرگاهی هواپیمای ۷۳۷-۸۰۰ اوکراینی در تهران در حالی رخ داد که شرکت هواپیماسازی بوئینگ در شرایط وخیم و نابسامانی که برای آن تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به وجود آمده است، به سر می برد.
بوئینگ ۷۳۷ مکس که یکی از جدیدترین و به روزترین اعضای خانواده سری ۷۳۷ به شمار می رود، میزبان به روزرسانی های جدید و سیستم نرم افزاری پیشرفته ای برای هدایت خودکار و اتوماتیک جت است.