کد خبر: ۱۶۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۸ - 27 December 2019
 
 بانکداری ایرانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی با درآمد افزایش قیمت بنزین برابری می کند.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با  مهر درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی جهت جبران کسری بودجه گفت: متأسفانه دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور به پایه‌های جدید مالیاتی بعنوان یک درامد پایدار بی توجه بوده است؛ در لایحه بودجه ۹۹ بحث مالیات خیلی شفاف نیست. موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در این لایحه ذکر نشده در حالی که درآمد حاصل از این پایه مالیاتی به اندازه درآمد حاصله از گران کردن بنزین، برای کشور درآمد ایجاد می‌کند.

وی افزود: علتش هم این است که چون برخی از مسئولان خودشان خانه خالی زیاد دارند، درآمد این پایه مالیاتی را در لایحه بودجه منظور نکردند. یعنی تعارض منافع است که اجازه نمی‌دهد این لوایح به نتیجه برسد. همچنین سازوکار روشنی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته نشده است و در مقابل فشار مالیاتی را بر کارگر و کارمند افزایش داده‌اند و این ظلم است.

سلیمی تصریح کرد: در هر صورت کشور باید بر اساس مالیات اداره شود اما مالیات از مصرف اخذ شود نه تولید؛ در حال حاضر مالیات بر تولید، کمر تولیدکننده را شکسته است. در واقع باید هر کسی بیشتر مصرف می‌کند، بیشتر مالیات بدهند. استدلال دولت برای افزایش قیمت بنزین هم کمک بیشتر به فقرا بود که دروغ است وگرنه باید این طرح به گونه‌ای اجرا می‌شد که مثلاً کسی که در ماه بیش از ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، مالیات بیشتر بدهد. ولی الان دولت همه را نقره داغ کرد.

وی در مورد افزایش تأمین نیازهای کشور از بازار داخلی اظهار داشت: در حال حاضر بحث‌هایی در مورد اصلاح نظام تعلیقی و نظام گمرکی وجود دارد. همچنین ما در حوزه عوارض هم باید اصلاحاتی انجام دهیم. قرار بود سامانه‌ای تشکیل شود که دستگاه‌ها نیازهایشان را در آن درج کنند تا بعد از بازار داخلی تأمین شود ولی این دولت فقط حرف می‌زند، اهل عمل نیست. برای مثال آئین‌نامه اجرایی ۶۰ درصد قوانین مجلس هنوز تصویب نشده و مابقی آن هم اجرا نمی‌شود.
برچسب ها: بودجه ۹۹ ، مالیات ، مجلس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: