کد خبر: ۱۶۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۸ - 27 December 2019
 بانکداری ایرانی - دادستانی امریکا تقاضای بانک دولتی هالک بانک ترکیه را برای متوقف کردن پیگیری اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریم های آمریکا را رد کرد.
 
 به گزارش   تسنیم به نقل از رویترز، یک قاضی فدرال در منهتن تقاضای بانک دولتی هالک بانک ترکیه را برای متوقف کردن پیگیری اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریم های آمریکا را رد کرد.

 ریچارد برمن، قاضی منطقه‌ای آمریکا گفت  ادامه این دادرسی  خسارت جبران ناپذیری به منافع این بانک وارد نمی‌کند و پاسخ دهی سریع این بانک به اتهاماتش می تواند از میزان خسارات وارد شده به اعتبار آن بکاهد.

 هالک بانک  اتهام تقلب و پولشویی را نپذیرفته است. این بانک از برمن خواست پیگیری پرونده را تا زمان اعلام حکم دادگاه تجدید نظر در خصوص صلاحیت دادگاه منهتن متوقف کند، ولی برمن این درخواست را رد کرد.

 این اتهامات که روابط آمریکا و ترکیه را تهدید می‌کند یک روز پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ ترکیه را به خاطر حمله نظامی علیه کردهای شمال شرق سوریه تحریم کرد.

 دادستانی آمریکا هالک بانک ترکیه را متهم کرده بین سالهای 2012 تا 2016 از سرویس های مالی و شرکت‌های خود در ایران، ترکیه و امارات برای دور زدن تحریم های ایران استفاده کرده است.

 همچنین هالک بانک متهم است از طرف ایران نقل و انتقال های مالی انجام داده است مثل تبدیل درآمد نفت و گاز ایران به طلا یا تسهیل خرید های ظاهری غذا و دارو. اقدامات هالک بانک آن را در معرض تحریمهای آمریکا قرار می دهد.

 وزارت دادگستری آمریکا 9 نفر را در این رابطه متهم کرده است که شامل «مهمت هاکان آتیلا»، یک مقام اجرایی سابق هالک بانک و «رضا ضراب»، تاجر ترکی-ایرانی طلا می شود.

 آتیلا در سال جاری میلادی پس از ترک زندان به ترکیه بازگشت و در حال حاضر مدیر کل بازار سهام استانبول است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: