کد خبر: ۱۶۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 22 December 2019
اجرای سه بند مهم از دستورالعمل حاکمیت شرکتی از امروز اول دی برای همه شرکت های بورسی و فرابورسی اجباری و لازم الاجرا شد.
اجرای سه بند مهم از دستورالعمل حاکمیت شرکتی از امروز اول دی برای همه شرکت های بورسی و فرابورسی اجباری و لازم الاجرا شد.

در حالی دستورالعمل حاکمیت شرکتی (corporate governance) آبان سال گذشته با اهدافی چون حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار به همه شرکت های بورسی و فرابورسی ابلاغ شده که سه بند مهم آن از امروز اول دی لازم الاجرا شد.

براساس این گزارش، این سه بند شامل نحوه انتخاب عضو مستقل هیات مدیره، تعداد اعضای غیر موظف و مستقل اعضای هیات مدیره و میزان سهام وثیقه مدیران است که در ابلاغیه مربوط به سوم مهر سال جاری سازمان بورس درباره اصلاح زمان بندی برخی از مواد دستورالعمل حاکمیت شرکتی اعلام شده بود.

این زمان ، مشمول اصلاح اساسنامه نمونه بانک ها، شرکت های بیمه و لیزینگ نیست .

رئوس کلی دستورالعمل حاکمیت شرکتی مشتمل بر اصول حاکمیت شرکتی، هیات مدیره و مدیرعامل، مجامع عمومی صاحبان سهام، نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره و عضو مستقل هیات مدیره، پاسخگویی و افشای اطلاعات است. تمرکز اصلی دستورالعمل بر افزایش اثربخشی و کارآمدی هیات مدیره، نحوه سازماندهی، پذیرش مسئولیت و ایفای وظایف آنها است. در ضمن روابط اساسی بین هیات مدیره، حضور عضو مستقل هیات مدیره، کمیته های هیات مدیره، مدیریت اجرایی، سهامداران و سایر ذی نفعان در ساختار حاکمیت شرکت ترسیم شده است.

در این میان فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم از انجام نخستین رتبه‌بندی بانک‌ها بر اساس معیارهایی چون حاکمیت شرکتی، بازدهی سهام در بورس، سپرده‌ها و ... در پایان سال جاری خبر داده است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: