کد خبر: ۱۶۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 15 December 2019
بانکداری ایرانی - بسیاری از بانک‌ها بر روی اپلیکیشن های اختصاصی خود برای دریافت رمزهای پویا تمرکز کرده‌اند، به طوری که دارندگان تلفن‌های همراه غیرهوشمند در زمان مراجعه به بانک‌ها با بی‌اطلاعی متصدیان این بانک‌ها برای چگونگی دریافت این رمزها مواجه می‌شوند.

با توجه به نزدیک شدن به زمان اجباری شدن استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف (پویا)،این مساله  از دغدغه‌های جدی مشتریان بانک‌ها محسوب می شود و تکلیف دارندگان تلفن‌های غیر هوشمند مشخص نیست. 

جمعیت سالخوردگان کشور بدلیل نداشتن تمکن مالی، امنیتی و شخصی ترجیح می‌دهند که از تلفن‌های همراه غیرهوشمند استفاده کنند که شمار قابل توجهی را تشکیل می‌دهند.

این افراد در صورت اجباری شدن استفاده از رمزهای پویا در ابتدای دی ماه، برای نقل و انتقال غیرکارتی و اینترنتی پول، دچار مشکل می شوند، زیرا برخی از بانک‌ها هنوز سامانه پیامکی ارسال رمزهای دوم پویا را راه‌اندازی نکرده‌اند.

همچنین به دلیل مشکلات مربوط به نصب اپلیکیشن و نرم افزار در تلفن همراه، بسیاری از دارندگان تلفن‌های هوشمند نیز ترجیح می‌دهند که از نصب این اپلیکیشن ها خودداری کرده و از رمزهای دوم پیامکی استفاده کنند که این گروه نیز از متقاضیان خدمات پیامکی رمزهای  پویا هستند.

بی خبری برخی از کارمندان بانک‌ها نسبت به رمزهای پویای پیامکی 

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که بیشتر بانک‌ها تمرکز خود را بر روی ارایه خدمات رمز پویا از طریق اپلیکیشن های اختصاصی معطوف کرده و هنوز خبری از آماده سازی شیوه ارسال پیامکی رمزهای پویا نیست.

زمانی که خبرنگار ایرنا از کارمندان و متصدیان شعبه های بانک‌های مختلف در این باره سوال کرد، برخی اعلام کردند که امکان دریافت پیامکی برقرار است، شماری نیز پاسخ دادند که تا ابتدای دی ماه راه‌اندازی می شود، اما تعدادی دیگر نیز گفتند: هنوز به ما چیزی درباره ارسال پیامکی رمزهای پویا اعلام نشده و از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند.

متصدیان بانک‌هایی که از چگونگی ارسال پیامکی رمزهای پویا اظهار بی اطلاعی می کردند، ابراز داشتند: تاکنون درباره این موضوع، به ما چیزی ابلاغ نشده و بعید است که تا ابتدای دی‌ماه، دریافت پیامکی رمزهای پویا برای دارندگان تلفن‌های همراه غیرهوشمند در آن بانک ها راه‌اندازی شود، و احتمال دارد با تاخیر این امر اجرایی شود.

بر این اساس، شماری از بانک‌ها مانند ملی و ملت علاوه بر اپلیکیشن تلفن‌های همراه هوشمند، سازوکارهای دریافت رمزهای دوم پویا را نیز برای گوشی‌های غیرهوشمند تعریف کرده و مشتریان آنها می‌توانند اقدام به فعال سازی این شیوه کنند.

اما برخی از بانک‌ها هنوز راهکاری را برای فعال سازی دریافت رمزهای دوم یکبار مصرف ارایه نکرده‌اند؛ مشتریان بانکی در زمان مراجعه به شعب بانکی آنها با پاسخ منفی و بی‌خبری متصدیان باجه‌ها روبرو می‌شوند.

بانک‌های سپه، انصار، کشاورزی و آینده از جمله بانک‌هایی هستند که هنوز سازوکار دریافت پیامکی رمزهای دوم پویا را راه‌اندازی نکرده‌اند.

هزینه زیاد، دلیل کم‌توجهی بانک‌ها به رمزهای پیامکی

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بیشتر مردم تمایل دارند که از پیامک برای دریافت رمز دوم یکبار استفاده کند، اما بانک‌ها در نظر دارند به علت هزینه‌های بالا، مشتریان از اپلیکیشن برای دریافت رمزدوم یکبار مصرف استفاده کنند.

برآورد می‌شود که پس از اجباری شدن رمزهای پویا، حدود ۷۰ درصد مردم از پیامک برای دریافت این رمزها استفاده کنند.

پیگیری های ایرنا  نشان می‌دهد که هم اکنون مذاکراتی توسط نهادهای ذیربط با اپراتورهای تلفن همراه در جریان است تا ارسال پیامک های رمزهای پویا رایگان شده یا اینکه اپراتورها هزینه کمتری را دریافت کنند.

بسترسازی بانک مرکزی با «هریم»

بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه هریم (هدایت رمز یکبار مصرف) امکان ارسال رمز دوم پویا در قالب پیامک از سوی بانک‌ها را با تسهیل تجربه کاربری امکان‌پذیر کرده است، اما بسیاری از بانک‌ها در زمان مراجعه مشتریان به شعب آن بانک‌ها، از سازوکار دریافت پیامکی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که این بانک‌ها یا تمایل دارند که مشتریان را از این طریق تا حد ممکن مجبور به نصب اپلیکیشن کنند یا اینکه هنوز سامانه مرتبط را در بانک خود فعال نکرده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: