کد خبر: ۱۶۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 28 September 2019
فردین آقابزرگی در تشریح متغیرهای فعلی تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه گفت: همواره مسائل مختلفی بر روند حرکت بورس تاثیرگذارند، اما در حال حاضر مهمترین متغیرهای تاثیرگذار مباحث مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی کشور است.
فردین آقابزرگی در تشریح متغیرهای فعلی تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه گفت: همواره مسائل مختلفی بر روند حرکت بورس تاثیرگذارند، اما در حال حاضر مهمترین متغیرهای تاثیرگذار مباحث مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با سنا و با انتقاد از اجرای سیاست‌های پولی و بانکی کشور در دو دهه گذشته گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته با اجرای پی در پی سیاست‌های غلط، سرعت گردش پول تحت تاثیر قرار گرفته است؛ امروز در شرایطی هستیم که اغلب بنگاه‌های کشور نیازمند تزریق پول هستند، در حالی که نقدینگی به حجم دو هزار هزار میلیارد تومان در جامعه سرگردان است.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی افزایش حجم نقدینگی و سیاست‌های پولی و مالی دولت را سبب بروز تورم فعلی در کشور دانست و تصریح کرد: اکنون این تورم خواسته یا ناخواسته شرایط جذابی را در بورس پدید آورده است؛ چراکه تورم رابطه تنگاتنگی با جذابیت خرید سهام و پی به ای در بورس دارد. یعنی هر چه نرخ تورم بیشتر باشد، به همان میزان حفظ و نگهداشت دارایی اهمیت پیدا می‌کند و این مساله افزایش ارزش را برای شرکت های بورسی به همراه دارد.

پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی بر روند بازار سرمایه موثرند

آقابزرگی فاکتور دیگر تاثیرگذار بر تحلیل روند بازارها از جمله روند بازار سهام را پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص وضعیت اقتصاد ایران از سوی نهادهای بین المللی عنوان کرد و گفت: بر اساس اظهارات صندوق بین‌المللی پول و  بانک جهانی رشد اقتصادی در جهان با احتساب وزن رشدهای اقتصادی چین و امثالهم حدود سه درصد کمتر از پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا کرده است. این رقم برای ایران که تا سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از یک یا دو درصد در نظر گرفته شده بود، اکنون به پیش‌بینی منفی چهار درصدی رسیده است که این پیش بینی بر اساس کاهش درآمدهای نفتی یا جریان ورود وجوه حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی و سایر محصولات است.

وی با تاکید حجم نقدینگی و کاهش پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی به عنوان تاثیرگذارترین عامل در تحلیل بازار سرمایه افزود: در این میان متغییر دیگر تاثیرگذار در روند بازار سرمایه، بحث‌های سیاسی و آثار تحریم‌ها است که همواه با بیان این مسائل گمانه‌هایی نیز در خصوص زمان و نحوه حل این مشکلات عنوان می‌شود؛ بر این اساس برخی پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌ای را عنوان می‌کنند که به عنوان عامل اثر گذار دیگر در بازار سرمایه مطرح است.

کامودیتی‌ها در بازار جهانی به کف قیمتی رسیده‌اند

مدیرعامل کارگزاری بانک دی کاهش قیمت نفت و کامودیتی‌ها و رسیدن به سطح حداقلی را سبب به وجود آمدن جذابیت خاص این صنایع بورسی دانست و خاطرنشان کرد: چشم انداز قیمت کامودیتی‌ها و نفت و پیش بینی نرخ‌های آنها برای سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیبی است که این قیمت ها اکنون به حداقل ممکن نزدیک شده است. بر این اساس کمتر موسسه و یا هیات کارشناسی موثری را در جهان سراغ داریم که این میزان کاهش یا افزایش نرخ کامودیتی یا نفت را عادی تلقی کند؛ بنابراین کاهش فعلی با پیش بینی افزایش در ماه های آتی در بازارهای جهانی همراه خواهد بود که این نیز فاکتوری تاثیرگذار است.

آقابزرگی دستیابی به ثبات نسبی در بازار ارز را تا حدودی سبب خنثی شدن رشد تورم ارزیابی کرد و یادآور شد: این در حالی است که افزایش حجم نقدینگی و  کاهش رشد اقتصادی در خلاف روند جریان کاهش نرخ ارز حرکت می کند؛ چراکه این دو متغیر موید خلاف حرکت فعلی است و کاهش قدرت پول ملی و افزایش تورم را در پی دارد.

لزوم توجه بیشتر مسئولان به بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری بانک دی مساله دیگر تاثیرگذار بر بازار سرمایه را حمایت روانی مسئولان و تصمیم گیرندگان اقتصادی کشور از این بازار یاد کرد و گفت: یکی از بارزترین مسائلی که به لحاظ روانی می تواند بازاری را تحت تاثیر قرار دهد، توجه مناسبتر و ویژه مسئولان از جمله رییس جمهور نسبت به مسائل مرتبط با آن بازار است. این توجه می‌تواند موجب دلگرمی فعالان و توجه عموم مردم به بازار رسمی سرمایه گذاری در کشور شود.

وی از جایگزینی نرخ ارز سنا به جای نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان عامل اثرگذار دیگر در بازار سرمایه یاد کرد و افزود: این تصمیم می تواند به مرور زمان در وضعیت سود و زیان شرکت های بورسی تاثیر خود را بگذارد. ضمن این که گزارش های سه ماهه نیز موید این موضوع بود و حتما در گزارش های شش ماهه شرکت‌ها نیز مشهود خواهد بود.

آقابزرگی یادآور شد: هر چند که این افزایش با تاخیر زمانی بر تامین قطعات یدکی و قیمت تمام شده خود را نشان می‌دهد، اما این مهم قدر مطلق سود اکثر صنایع و شرکت ها را افزایشی خواهد کرد.

برآیند همه عوامل، افزایش تقاضا در بازار سرمایه است

مدیرعامل کارگزاری «بانک دی» نتیجه همه عوامل موثر تشریح شده را افزایش توجه و تقاضا برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس ارزیابی کرد و در بیان اهداف اصلی این تقاضا گفت: با رکود حاکم بر بازارهای موازی اکنون تقاضا در بازار سرمایه بر اساس کسب سود آوری و انتفاع از بورس و همچنین حفظ ارزش دارایی و سرمایه ها انجام می شود؛ این ها عواملی است که نشان می‌دهد، روند صعود بازار سرمایه که از شش ماه قبل آغاز شده است، همچنان ادامه دار است، اما این صعود ممکن است قدری با شیب ملایم تر صورت گیرد.

وی در تشریح عوامل تاثیرگذار در بهبود شرایط فعلی تصریح کرد: اگر مراودات سیاسی و شرایط تحریمی به سمت بهتری حرکت کند، در صنایع کشور به واسطه گشایشی که در فرآیند صادرات و فروش محصولات و همچنین تامین قطعات یدکی و مواد اولیه حاصل می شود، شرایط با شیب بیشتری به سمت بهبودی و توجه فعالان اقتصادی نسبت به بازار سرمایه همراه خواهد شد.

آقابزرگی در پیش‌بینی میزان رشد بازار برای شش ماهه دوم سال ۹۸ نیز گفت: هر چند که ممکن است برخی تغیرات اساسی تاثیری مستقیم و موثر بر وضعیت اقتصادی کشور بگذارد، اما در دیدی بلندمدت‌تر با فرض ثبات شرایط فعلی می‌توان پیش بینی کرد که در نیمه دوم سال جاری بازار سرمایه به رشد خود ادامه دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: