کد خبر: ۱۶۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 07 September 2019
 بانکداری ایرانی ـ میزان بارش‌های کشور در سال آبی جاری ( از مهر ۹۷ تا نیمه اول شهریور) به ۳۴۰.۲ میلی متر رسید.با این حال هنوز سایه سنگین خشکسالی منابع آبی را همچنان تهدید می کند.

میزان بارش‌های کشور براساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش ۱۶۹.۵ میلی متری از رشدی ۱۰۱درصدی برخوردار شده و این میزان نسبت به مدت مشابه در درازمدت ۵۰ ساله با بارش ۲۴۵.۴ میلی متر رشدی ۳۹ درصدی دارد.

با این حال و به رغم این میزان بارش حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور تا ۲۲ مرداد با کاهش ۶۹ درصدی مواجه شده که بیانگر تاثیر پایدارخشکسالی بر کشورمان است. در چنین شرایطی مصرف بی رویه آب جز ضربه زدن به منابع زیرزمینی حاصل دیگری در برندارد.

کشورمان دارای ۶ حوضه اصلی آبریز شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم است.

میزان بارش‌ها در دریای خرز تا ۱۵ شهریور ۵۵۳.۵ میلی متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با بارش ۳۹۰.۴ میلی متری رشدی ۴۲ درصدی داشته است.

میزان بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان به ۵۳۵.۷ میلی متر رسید. این در حالی است که میزان بارش‌های این حوضه نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش ۲۱۱.۷ میلی متری ۱۵۳درصد افزایش نشان می‌دهد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری (مهرماه ۹۷ تا ۱۵ شهریور۹۸) ۴۹۲.۱ میلی متر بارش را تجربه کرده که این میزان نسبت به پارسال با بارش ۴۰۷.۸ میلی متری رشدی ۲۱ درصدی را تجربه کرده است.

میزان بارش ها در حوضه آبریز فلات مرکزی در سال آبی جاری و تا ۱۵ شهریورماه به ۲۱۳.۹ میلی متر بالغ شده و این درحالی است که این حوضه پارسال ۱۰۳.۶ میلی متر بارندگی با رشد۱۰۶ درصدی داشت.

حوضه آبریز مرزی شرق هم در سال آبی جاری ۱۲۰.۳ میلی متر بارندگی را شاهد بود که نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش ۴۰.۴ میلی متر ۱۹۸ درصد رشد را پشت سرنهاد.

در حوضه آبریز قره قوم و در سال آبی جاری (مهرماه ۹۷ تا ۱۵ شهریور۹۸) ۳۱۰.۲ میلی متر بارندگی رخ داد. این حوضه پارسال ۱۴۲.۱ بارندگی با رشد ۱۱۸ درصدی را شاهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: