کد خبر: ۱۵۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - 30 May 2019
 بانکداری ایرانی  ـ رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف اعلام کرد: پروانه های فرش دستباف از 330 متر مجتمع قالیبافی به 12 متر تبدیل شده؛ یعنی با 12 متر فضا می توان پروانه تولید فرش دستباف گرفت و از مزایای جواز تولید برخوردار شد.

«محمدعلی زرینه‌کفش» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با  ایرنا ضمن اعلام این خبر گفت: این کار با کمک سازمان صنعت، معدن، تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه فرش تهران شکل گرفته و در کمیسیون هیات عالی نظارت تصویب و اجرا شده است.

وی تصریح کرد: تا سال گذشته هرکس میخواست مجتمع قالی بافی تاسیس کند باید ۳۳۰ متر فضا در اختیار می‌داشت، اما امروز با ۱۲ متر می توان پروانه تولید گرفت و از مزایای جواز تولید برخوردار شد.

زرینه‌کفش درباره مزایای این طرح توضیح داد: این گونه می‌توان آماری از تولید فرش دستباف داشت و واحدها می‌توانند زیر چتر پروانه و اصناف، به صورت هدفمند تولید کنند. این طرح در تهران اجرا شده و امیدواریم شهرهای دیگر از آن الگوبرداری کنند.

آماری از میزان تولید فرش دستباف وجود ندارد

وی با اشاره به آمار و ارقامی که درباره صادرات فرش دستباف اعلام می‌شود، بیان کرد: هر کسی گفت چه درصد از فرش ایران صادر می شود، قطعاً نادرست است. وقتی آماری از میزان سالانه تولید فرش دستباف وجود ندارد، چطور میزان صادرات آن محاسبه می‌شود؟

زرینه‌کفش افزود: صادرات فرش دستباف مزیت است، با این وجود فرش دستباف نهایتاً به ۵۰ کشور صادرات شده و از باقی کشورها غفلت شده است.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف درباره بازار داخلی این صنعت گفت: در ۱۲ سال گذشته فروش داخلی فرش دستباف حدود ۵ برابر رشد کرده که پتانسیل رشد بیشتر هم دارد.

تحریم تنها مشکل صنعت فرش دستباف نیست

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها روی این صنعت افزود: تا پیش از تحریم‌ها بیش از ۳۰ درصد فروش فرش ایران به آمریکا بود که این بازار با تحریم از دست می‌رود. زمان تحریم نیز کشورهایی مثل چین، پاکستان، هند و نپال تلاش کردند جای بازار فرش ایران را بگیرند و تاحدودی هم موفق شدند.

زرینه‌کفش گفت: فقط تحریم به فرش دستباف صدمه نزده، اگر فرش‌های مناسبی از لحاظ قیمت و طرح تولید کنیم، همین امروز هم می‌توان آن را صادر کرد و بازار خودش را دارد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف خاطرنشان کرد: درست است تحریم تاثیر منفی بر این صنعت گذاشته اما همه مشکل تحریم نیست، چرا که وقتی تحریم را هم برداشتند مشکل فرش دستباف حل نشد.

وی با گلایه از بی‌توجهی سازمان صنعت به فرش دستباف عنوان کرد: این صنعت در هر وزارتخانه دیگری بود توجه بهتری به آن می‌کردند.

گره اشتغال با گره فرش باز می‌شود

زرینه‌کفش با بیان اینکه سال‌هاست فرش دستباف نیاز به حمایت درست و کارشناسی‌شده دارد، اظهار داشت: تنها به حمایت پولی نیاز نیست، گاهی با مبلغ‌های کم می‌توان حمایت‌های اساسی انجام داد که وضعیت بافنده و تولید و فرش را تغییر دهد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف با ارائه مثالی توضیح داد: می‌توان مرکز مشاوره‌ای برای بافندگان تاسیس کرد تا در آن آموزش ببینند چه طرح و نقشی روی فرش تاجر و متقاضی بیشتری دارد.

زرینه‌کفش با اشاره به اهمیت فرش دستباف خاطرنشان کرد: امروزه میلیون‌ها نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند و حدود ۲۵ شغل در فرش دستباف وجود دارد. در میان این همه شغل، بیش از دو میلیون نفر در بخش بافندگی فعالیت می‌کنند که تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کارت شناسایی دارند.

به گفته رئیس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف، تنها کمتر از یک سوم این بافندگان دارای کارت شناسایی بیمه بافندگی هستند.

وی ادامه داد: سال‌هاست خواهان بهبود بیمه بافندگان هستیم اما امسال بودجه آنها فقط ۳ درصد اضافه شده است. وقتی بیمه بافندگان درست باشد آنها ولو با درآمد پایین به اشتغال خود ادامه می‌دهند و این حداقل کاری است که برای آنها باید انجام شود.

زرینه‌کفش با بیان اینکه گره اشتغال با گره فرش باز می‌شود، افزود: سالانه هزینه‌های گزافی برای ایجاد شغل پرداخت می‌شود، اما بهتر است در وهله اول همین افراد شاغل در صنعت فرش را بیکار نکنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: