کد خبر: ۱۵۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 05 May 2019

بانکداری ایرانی - چند سالی بود که دستگاه‌هایی در خراسان شمالی همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری از کاهش ساخت و ساز در شهرهای این استان گلایه می‌کردند اما دوباره ساخت و ساز در این استان جان گرفته است.

البته افزایش قیمت کالاهایی همچون میلگرد و آهن سبب گلایه شدید سازندگان ساختمان شده بود اما بعد از گذشت مدتی مردم با آن موضوع کنار آمدند اما در حال حاضر کمبود و نبود آجر نیز به دردسرهای سازندگان ساختمان در این استان اضافه شده و موجب سردرگمی آنها شده است.

یکی از سازندگان ساختمان در بجنورد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: منزل خود را تخریب کرده تا بازسازی را انجام دهم. حدود دو هفته گذشته بعد از ساخت سقف و ستون به مرحله آجرچینی رسیدم اما هر چقدر در آجر فروشی‌ها به دنبال آجر می‌گردم، آجر یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: به هر آجر فروشی که می‌روم آجر فروشی‌ها می‌گویند تولید در آجرپزی‌ها تعطیل شده به همین علت آجر وارد بازار نمی‌شود. باید هر چه سریع‌تر امر ساخت و ساز را انجام دهم تا به فصل سرما نرسم، اما نبود آجر مشکل ساز شده و برنامه ریزی ها را بر هم زده است.

وی با بیان اینکه تا زمان پایان ساخت مستأجر هستم، تصریح کرد: هزینه‌های ساخت و ساز بالاست و البته پرداخت اجاره، سربار همه و در تلاش بودم که ساختمان سازی را خیلی زود به پایان برسانم تا از پرداخت اجاره رهایی یابم اما فکر می‌کنم راه طولانی برای پایان ساخت و ساز دارم.

زمان تحویل آجر حدود ۲۰ روز دیگر

محمد حسین وفایی رئیس اتحادیه مصالح و ابزار بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: آجر فروشی‌های بجنورد اعلام می‌کنند که برای سفارش آجر به کارخانه‌های آجرپزی تماس می‌گیرند اما آنها اعلام می‌کنند آجر نیست و اصلاً ندارند.

وی افزود: در حال حاضر افرادی که به آجر نیاز دارند باید در محل آجر فروشی‌ها ثبت نام کنند تا حدود ۲۰ روز دیگر آجر به دست آنها برسد.

وی ادامه داد: مقداری از آجرهای مورد نیاز این استان از بجنورد و مقداری نیز از گرگان تأمین می‌شد که مشکل مذکور در آجرپزی‌های بجنورد وجود دارد و آجرپزی‌های گرگان نیز می‌گویند آجر موجود نیست.

افزایش قیمت مواد اولیه، تولید آجر را کاهش داده است

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که علت کمبود آجر در بازار این استان چه چیزی است؟ گفت: یکی از عللی که سبب شده تا در بازار با کمبود آجر مواجه شویم این بوده که تولید این محصول کاهش یافته است.

وی افزود: صاحبان واحدهای تولیدی آجر اعلام می‌کنند، که هزینه سوخت بالا رفته، قیمت روغن هیدرولیک سه برابر شده و تولید با قیمت فعلی صرفه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر افزایش قیمت بیمه و دست مزد کارگری نیز سبب شده تا کارفرماها نتوانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند و اقدام به تعدیل نیرو کرده و هم اکنون دچار کمبود کارگر نیز شده‌اند.

تاکید کرد: پخش آجر صورت می‌گیرد اما حدود ۱۰ روزی زمان می‌برد تا به دست متقاضی برسد.

بارندگی‌های اخیر و کمبود کارگر میزان تولید آجر را کاهش داد

رضازاده، معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا علت کمبود آجر در بازار را بارندگی‌های یک ماه اخیر اعلام و اظهار کرد: بارندگی‌های یک ماه اخیر سبب شده تا بخشی از خشت‌های خام تولید شده از بین روند.

وی بیان کرد: البته آن تعداد از خشت‌های خامی که آسیب ندیده بودند وارد کوره شده تا از بین نرود.

رضازاده تصریح کرد: آجرهای مورد نیاز شهر بجنورد از اسفراین تأمین می‌شد که کمبود کارگر در واحدهای تولیدی اسفراین موجب کاهش تولید در این واحدها شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: