کد خبر: ۱۵۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - 13 April 2019
سیمان ایران قبل از رشد نرخ دلار ارزانترین سیمان در جهان بود ، با نرخ حدود 30 دلاری به ازای هر تن و در حال حاضر با لحاظ نرخ فعلی ارز، هر تن 13 الی 14 دلار قیمت دارد که از نرخ صادراتی گاز مصرفی برای تولید یک تن سیمان نیز کمتر است.
سیمان ایران قبل از رشد نرخ دلار ارزانترین سیمان در جهان بود ، با نرخ حدود 30 دلاری به ازای هر تن و در حال حاضر با لحاظ نرخ فعلی ارز، هر تن 13 الی 14 دلار قیمت دارد که از نرخ صادراتی گاز مصرفی برای تولید یک تن سیمان نیز کمتر است.

نیما جوادیان کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس امروز عنوان کرد: در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد سهام رکورد چند ماه گذشته را با ثبت اعداد ۱۴۰۰ میلیارد تومانی شکست.

وی افزود: همانطور که پیش بینی میشد ، نقدینگی سراغ ارزانترین دارایی موجود در کشور یعنی سهام نیز آمد. رشد دلار نیمایی ، رشد و ثبات قیپتهای جهانی نفت و فلزات، تقویت احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در کنار جدیت بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده بانکی ، نقدینگی را به بازار جا مانده از تورم سرازیر نمود.

کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: سهام صادرات محور منجمله فلزات، معادن و پترو پالایشی از رشد بالای ۲۰ درصدی نرخ ارز در سامانه نیما منتفع خواهند شد . به عبارتی تخفیفات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش صادراتی این شرکتها در زمان تحریم ، با رشد نرخ ارز جبران می شود و سوداوری شان استمرار خواهد یافت. همچنین با جدی تر شدن بحث تجدید ارزیابی دارایی ها و قوت گرفتن احتمال تصویب طرح معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل، شرکتهای سیمانی ، ساختمانی و خودرویی مورد توجه بازار قرار گرفته اند.

وی در ادامه اظهار داشت: سیمان ایران قبل از رشد نرخ دلار ارزانترین سیمان در جهان بود ، با نرخ حدود ۳۰ دلاری به ازای هر تن و در حال حاضر با لحاظ نرخ فعلی ارز، هر تن ۱۳ الی ۱۴ دلار قیمت دارد که از نرخ صادراتی گاز مصرفی برای تولید یک تن سیمان نیز کمتر است. این نرخ ها میتواند جذابیت بالایی برای دور زدن طرح های ضد دامپینگ عراق و کشورهای همسایه ایجاد نماید و رشد صادرات سیمان و رشد قیمت داخلی این محصول را موجب گردد.

جوادیان اشاره کرد: زمزمه های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد ، موجب افزایش اقبال سرمایه گذاران به سهام غذایی و دارویی گشته است . شرکتهای موجود در این دو گروه اغلب سرمایه های پایینی دارند و رشد قیمتهای چند برابری فروش موجب افزایش بالای مبلغ فروش این شرکتها و کاهش نسبت قیمت سهام به فروش به ازای هر سهم خواهد شد که خاصیت اهرمی تغییرات اندک حاشیه سود در چنین شرکتهایی در کنار افزایش سوداوری با رشد مبلغ فروش ، جذابیت سهام این شرکتها را برای سرمایه گذاران بالا برده است.

وی در انتها افزود: بانکها نیز با کاهش هزینه پول از طریق کاهش نرخ سود بانکی و ماه شمار شدن سود روز شمار و اصلاحات ساختاری ، شرایط بنیادی مناسبی پیدا کرده اند و اغلب در ماه های پایانی سال ۹۷ تراز عملیاتی مثبتی ثبت نمودند. با تشکیل بازار متشکل ارزی و برگشت ارز صادرات غیر نفتی به کشور ، انتظار میرود بازار ارز شرایط متعادل و با ثبات بیشتری را طی چند ماه آینده تجربه نماید (البته اگر ریسک های سیاسی بیش از این افزایش نیابد) اما با کاهش نرخ سود بانکی و افزایش سوداوری شرکتها ، انتظار می رود حداقل تا فصل مجامع حال بازار سرمایه خوب باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: