کد خبر: ۱۵۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - 28 February 2019
سرانجام در پنجمین روز هفته نرخ ارز به زیر مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رفت تا نخستین سطح حمایتی دلار شکسته شود. ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت افت روزانه ۷۰ تومانی به قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رفت.
سرانجام در پنجمین روز هفته نرخ ارز به زیر مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رفت تا نخستین سطح حمایتی دلار شکسته شود. ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت افت روزانه ۷۰ تومانی به قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رفت. 

نوسان‌گیران تلاش داشتند تا با حفظ مرز حمایتی ۱۳ هزار و ۵۰۰  تومان مقدمه را برای افزایش دوباره نرخ ارز فراهم کنند، اما دو عامل نقشه آنها را خنثی کرد. در درجه اول حل شدن موضوع استعفای دکتر ظریف و بازگشت ایشان به هیات دولت از فشار سیاسی بازار ارزکاست و منجر به کاهش تقاضای احتیاطی برای دلار شد. 

به این ترتیب مهم‌ترین بهانه بازیگران افزایشی بازار دلار از بین رفت. از سمت دیگر روند مناسب فروش دلار توسط صرافی‌های بازارساز با تقویت مجرای عرضه، بازگشت آرام دلار را به نرخ‌های پایین‌تر فراهم کرد.


سومین افت متوالی سکه

هر سکه طرح جدید بهار آزادی دیروز افت روزانه 20 هزار تومانی را تجربه کرد و ساعت 16 به قیمت 4 میلیون و 670 هزار تومان مبادله شد. در معاملات دیروز افت 5/ 0 درصدی نرخ ارز با غلبه بر رشد 15/ 0 درصدی بهای جهانی طلا، کاهش 4/ 0 درصدی سکه را رقم زد. با رد شدن استعفای وزیر امور خارجه توسط رئیس‌جمهور و حضور دکتر ظریف در مراسم استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان در صبح چهارشنبه از تب سیاسی بازار کاسته شد.

 با فروکش هیجانات غیر اقتصادی از تقاضای احتیاطی بازار ارز کم شد. میزان خرید سکه نیز در سطح پایین‌تری نسبت به روزهای پیشین قرار داشت. از سمت دیگر با موضع‌گیری فدرال رزرو آمریکا درخصوص سیاست صبورانه در مورد رشد نرخ بهره دلار بهای جهانی اونس طلا اندکی بهبود یافت، اما ثبات نسبی شاخص دلار از افزایش بیشتر اونس طلا جلوگیری کرد.

ریز نوسان فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 چهارشنبه ضمن ثبت رشد روزانه 2 دلاری به بهای 1327 دلار به فروش رفت. ثبات نسبی شاخص دلار باعث شد که طلا در طول روز قبل نوسان چندانی نداشته باشد. 

سه‌شنبه آقای پاول رئیس فدرال رزرو در سنای آمریکا به تشریح وضعیت اقتصاد این کشور پرداخت. شامگاه سه‌شنبه پاول اعلام کرد که هیچ عجله‌ای در مورد تغییر نرخ بهره دلار ندارد و در صورت لزوم، کوچک‌سازی ترازنامه این نهاد را تغییر خواهد داد. 

پس از این سخنان شاخص دلار اندکی کاهش یافت، اما با عقب‌نشینی پوند در مقابل دلار و عملکرد فراتر از انتظار شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا در ماه فوریه افت ابتدای روز خود را جبران کرد. دومین جلسه رئیس فدرال رزرو شامگاه چهارشنبه برگزار خواهد شد و جزئیات بیشتر درخصوص سیاست آتی این نهاد می‌تواند روند قیمت طلا را متحول کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: