بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تمامی پروازهای اروپایی هما انجام میشود، تاکید کرد: علیرغم تحریمها، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار سختی را تجربه میکند و علیرغم اینکه خدمات لازم برای اوپریت در مقاصد خاصی دریافت نمیکند، اما تمامی پروازها در حال انجام است.
به گزارش ایسنا، فرزانه شرفبافی در مراسم پنجاهمین سالروز تأسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت پروازها در برهه زمانی کنونی که با تحریم روبهرو هستیم بسیار سخت است. بروید و عملکرد ایرانایر را با شرکتهای هواپیمایی دیگر که در چنین بازه زمانی طولانی مورد تحریم قرار گرفتهاند مقایسه کنید و ببینید آیا توانستهاند تا این حد موفق باشند؟
وی ادامه داد: با اعمال شرایط فنی و تخصصی پروازهای هما تماماً در حال انجام است و این مساله نشان از تعهد و پشتکار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دارد و در زمان حاضر نیز تعهد میکنیم با حداکثر توان برای در اوج نگه داشتن هما از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تشریح وضعیت توسعه ناوگان هما پس از امضای برجام اعلام کرد: پس از امضای برجام اداره خزانهداری آمریکا سه مجوز اوفک را برای سه کارخانه سازنده هواپیما صادر کرد و قرار بر این شد تا ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما ATR ، ۴۰ پروند که ۲۰ فروند آن آپشنال بود و بوئینگ ۸۰ فروند هواپیما را به ما تحویل دهد و قراردادهای ایرباس و بوئینگ ۱۰ ساله بود.
شرفبافی ادامه داد: قرار بود که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی سه فروند هواپیمای ATR تحویل داده شد و تا پایان سال ۲۰۱۷، هشت فروند هواپیمای ATR تحویل گرفتیم و قرار بود در مورد هواپیمایی بوئینگ در سال ۲۰۱۹ ساخته و تحویل داده شود.
وی با بیان اینکه هشتم مه ۲۰۱۸ اتفاقی رخ داد که منجر به خروج یکطرفه آمریکاییها از برجام شد، اظهار کرد: اداره خزانهداری آمریکا به این سه کارخانه اعلام کرد که مجوزهای اوفک باطل است و تنها میتوانند در راستای خدمات پس از فروش اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: خوشبختانه هیچ پیش پرداختی در مورد هواپیماهای مربوطه پرداخت نشد و هر پرداختی که در دستور کار قرار گرفت به ازای آن هواپیما وارد شد.
شرفبافی با اشاره به اینکه قرار بر این بود که تا سال ۲۰۱۸، ۱۲ فروند هواپیمای ATR به ما تحویل داده شود، اظهار کرد: مجوز خاصی برای ATR صادر کردند و پنج فروند هواپیمای ATR تحویل داده شد و قرار براین بود که سه فروند هواپیمای دیگر نیز تحویل داده شود، اما به دلیل مسائل فنی و بالا بودن ریسک این موضوع مورد قبول ما قرار نگرفت و در نهایت پنج فروند هواپیما به صورت مستقیم از تولز با خلبانهای ایرانی به ارومیه وارد شد و پنج فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هما اضافه شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز (یکشنبه) نیز سه هواپیمای دیگر به ناوگان هواپیمایی هما اضافه میشود، بیان کرد: فعالیتهای قراردادی این هواپیما انجام شده و به زودی از فرودگاه مشهد به فرودگاه مهرآباد منتقل میشوند. هرچند که این هواپیماها نو نیستند و امکان خریداری هواپیمایی نو بسیار دشوار است.
وی اضافه کرد: چهارم آگوست سال جاری بود که تمامی هواپیماهای ایرانایر در لیست STN قرار گرفتند و تمامی هواپیماهای هما در این لیست قرار دارند که این مساله نشان میدهد جنگ اقتصادی تا چه حد پیش رفته است و صنعت حمل و نقل هوایی تا چه میزان از اهمیت برخوردار است.
شرفبافی در ادامه به بدهی انباشته هما اشاره کرد و گفت: بدهی انباشته هما عدد بزرگی است و بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده نزدیک است. باید با افزایش ضریب افزایش ناوگان هوایی هما راهکارهایی را پیدا کنیم که بتوانیم همه هزینههای مربوط به این شرکت هواپیمایی بزرگ را پرداخت نمائیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باید با کاهش هزینهها درآمدها را افزایش دهیم و برای دستیابی به این مساله برنامههایی را تدوین کردهایم که چه در انتظار صدور مجوز جهت اجراست و اگر این اتفاق رخ ندهد ترازنامه هما به شرایط ایدهآل باز نمیگردد.