کد خبر: ۱۵۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - 02 February 2019
یک مجموعه بزرگ شامل 371 قلم از کالاها و محصولات اردن از پرداخت حقوق گمرکی برای واردات به عراق معاف شد.
بانکداری ایرانی یک مجموعه بزرگ شامل 371 قلم از کالاها و محصولات اردن از پرداخت حقوق گمرکی برای واردات به عراق معاف شد.

به گزارش ایرنا، در پی رفت و آمدهای هیات های عالی رتبه میان دو کشور، دولت عراق با تمدید معافیت این کالاها و محصولات موافقت کرد. 
این معافیت ها پیشتر در سال 2017 تصویب شده بود. 
وزارت دارایی عراق در همین خصوص لیستی منتشر کرده است که در آن 371 قلم کالا و محصولات شامل این معافیت اعلام شده است. 
عمده این محصولات را انواع مواد و فرآورده های غذایی و سپس برخی مواد و کالاهای صنعتی تشکیل می دهد. 

این درحالی است که پیشتر مقامات عراقی گفته بودند که حقوق گمرکی برای همه کشورها یکسان است و معافیت ویژه برای کشوری خاص در نظر گرفته نشده است. 
ناظران تصمیم مذکور را در راستای اراده مقامات دو کشور برای گسترش یکباره روابط سیاسی و اقتصادی در هفته های اخیر ارزیابی می کنند. 

یک هیات بلندپایه اردنی متشکل از پنج وزیر روز یکشنبه هفته گذشته و 'رجائی المعشر' معاون نخست وزیر اردن نیز روز دوشنبه به بغداد آمد و نشست مسوولان دو کشور برای بررسی آخرین راهکارهای تقویت روابط دوجانبه تشکیل شد. 

سفر رسمی این هیات بلندپایه اردن یک ماه پس از سفر 'عمر الرزاز' نخست وزیر و پس از سفر ده روز پیش عبدالله دوم پادشاه اردن به این کشور صورت می گیرد که هر دو مقام اردنی در راس یک هیات بلند پایه در یک سفر رسمی به عراق آمدند. 

ناظران سفر پی در پی مقامات و هیات های عالیرتبه اردن به عراق را نشانه تغییر جدی رویکرد امان و یا دست کم نیاز شدید این کشور به عادی سازی و تقویت روابط با بغداد می دانند و در این خصوص به افزایش فشارهای غرب و آمریکا به اردن بر سر تحولات اخیر منطقه بویژه موضوع 'معامله قرن' اشاره می کنند. 

با این حال، حضور و فعالیت وابستگان حزب منحله بحث بویژه اعضای خانواده صدام دیکتاتور سابق عراق و نیز رسانه های ضد عراقی در اردن از جمله دغدغه های دولت و احزاب سیاسی عراق در سالهای اخیر بوده است.

بر همین اساس روند و شرایط گسترش یکباره همکاری های اقتصادی میان دو کشور در هفته های اخیر مورد انتقاد برخی احزاب سیاسی عراق قرار گرفته است. 
برچسب ها: گمرک ، واردات ، عراق ، اردن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: