کد خبر: ۱۵۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - 02 February 2019
رایزن بازرگانی ایران در عراق، با اعلام همسان سازی رویه های دولت مرکزی در بغداد و اقلیم کردستان عراق در تبادلات تجاری مرزی، آن را گامی مهم در تسهیل تجارت میان دو کشور خواند.
بانکداری ایرانی - رایزن بازرگانی ایران در عراق، با اعلام همسان سازی رویه های دولت مرکزی در بغداد و اقلیم کردستان عراق در تبادلات تجاری مرزی، آن را گامی مهم در تسهیل تجارت میان دو کشور خواند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده با مقامات عراق و طرح انتظارات موجود برای شفاف سازی رویه های تجاری گفت: بدنبال پذیرش موضوع از سوی دولت عراق و انجام کارشناسی های لازم از سوی اداره کل گمرگات عراق از نیمه دوم سال 2019 همسان سازی رویه های حکومت مرکزی و اقلیم در تبادلات تجاری همه مرزهای عراق ابلاغ شد که طبعا این اقدام گام موثری در تسهیل تجارت مرزی خواهد بود.

ناصر بهزاد اظهار داشت: ده تصمیم مهم در این رابطه مورد توافق کمیته همسان سازی قرار گرفته که نتیجه آن همسان سازی تدریجی رویه ها می باشد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: با توجه به حجم قابل ملاحظه تجارت ایران با عراق این تصمیمات موفقیت خوبی به سمت شفاف سازی تجارت دو کشور محسوب می شود. 

بهزاد در توضیح تصمیمات مذکور به پذیرش گواهی بازرسی، چارچوبهای استاندارد و سلامت کالا صادره از مرکز توسط همه مرزها، تابعیت کلیه مرزهای عراق از تقسیمات هیات گذرگاههای مرزی، قبول هرگونه ممنوعیت یا محدودیت واردات محصولات کشاورزی با اعلام رسمی، حمایت از تولیدات داخلی عراق بعنوان یک اصل در تمامی مرزها و موظف بودن آنها به مراقبت از هر گونه تعارض یا منع واردات کالای مشابه و هماهنگی اعمال ضرائب گمرگی مصوب در تمامی مرزها، تسری اجرای قانون سرمایه گذاری به همه مرزها اشاره کرد. 

به گفته وی، قابلیت اعمال هر گونه التزام خاص از جمله تصمیم برای معافت گمرگی هر یک از کشورها به تشخیص دولت مرکزی در تمامی مرزها، تعیین مجوزهای واردات به عراق با هماهنگ دولت مرکزی و اقلیم، برداشته شدن گمرگ شیراوه در شمال کرکوک و لیلان در شرق کرکوک با هدف روانسازی تردد کامیونهای حامل محموله های تجاری با مرکز و تسهیل امکان حرکت ناوگان زمینی بین اقلیم و مرکز از دیگر محورهای این همسان سازی بشمار می رود. 
ایران و عراق در حال حاضر سالانه بیش از 10 میلیارد دلار تبادل تجاری غیر نفتی دارند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: