بانکداری ایرانی - در حالی لایروبی اروند یکی از وعدههای عملی نشده وزیر سابق راه و شهرسازی بود که وزیر تازه وارد راه در اینباره گفت: ایران سهم خود را از این پروژه انجام داده است و در حال حاضر منتظر انجام تعهدات طرف عراقی هستیم.
به گزارش تسنیم، عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی تا پیش از خروج از ساختمان دادمان وعدههای بی سرانجام فراوانی در رابطه با پروژههای متخلف حوزه تحت مدیریتش داد. یکی از همین وعدهها آغاز لایروبی اروند بود؛ 10 دیماه سال 93 وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم امضای یادداشت تفاهم توسعه همکاریهای ایران و عراق در حوزه حملونقل، گفته بود: «تصمیم گرفتهایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده (24 دیماه 93) اجرایی کنیم که در این صورت کشتیهایی با ظرفیت حدود 12هزار تن میتوانند در اروندرود تردد کنند، در حال حاضر کشتیهایی با ظرفیت کمتر از 5هزار تن در اروند تردد میکنند.»
وزیر سابق در حالی وزارت راه و شهرسازی را ترک کرد که عملا نتوانست مقدمات لایروبی اروند را توسط عراقیها فراهم آورد. حال وزیر جدید راه و شهرسازی نیز در اینباره گفته است؛ ایران سهم خود را از این پروژه انجام داده است و در حال حاضر منتظر انجام تعهدات طرف عراقی هستیم. مهم این است که دستگاه دیپلماسی بتواند با عراق هماهنگیهای لازم را برای احیای فعالیت در این آبراه تاریخی انجام دهد تا مجددا کشتیرانی مانند سابق در اروند رونق بگیرد.
محمد اسلامی افزود: این پروژه مشکل اعتباری ندارد و مشکل آن تنها هماهنگی بوده است. ایران سهم خود را انجام داده و این سهم دولت عراق است که تعیین تکلیف شود.
وی همچنین با بیان اینکه توافقات اولیه پروژه اتصال راهآهن خرمشهر به عراق انجام شده و ایران منابع مالی آنرا تامین میکند، تصریح کرد: این پروژه باید سال گذشته شروع میشد،منتظر هماهنگیهای نهایی برای آغاز پروژه هستیم.
به گزارش تسنیم، در این بین سازمان بنادر و دریانوردی نیز بهعنوان متولی، عدم تحقق وعدههای متعدد در خصوص لایروبی اروند را به زمین عراقیها انداخته است. این سازمان چند وقتی است درگیر حواشی مختلفی از جمله مستندی به نام فانوس و شایعات مربوط به تغییر و تحولات احتمالی است.