کد خبر: ۱۵۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 17 January 2019
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به دستور رییس جمهوری و به منظور مقابله با یکی از گلوگاه های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور، سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، بزودی عملیاتی می شود.
بانکداری ایرانی -  رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به دستور رییس جمهوری و به منظور مقابله با یکی از گلوگاه های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور، سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، بزودی عملیاتی می شود.

به گزارش بانکداری ایرانی، روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، افزود: با توجه به اینکه تخصیص و تأمین ارز به منظور واردات کالا و خدمات مورد نیاز کشور انجام می شود، در این فرآیند در گذشته سوءاستفاده های زیادی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برخی به بهانه واردات کالا و خدمات مورد نیاز با طی فرآیندهای قانونی اقدام به دریافت ارز کرده و پس از دریافت ارز، متناسب با ارز دریافتی کالا به کشور وارد نکرده اند.
وی اظهار داشت: با به کارگیری این سامانه تمام بانک ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان دسترسی خواهند داشت. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: از این پس، یکی از شاخص های اعتبارسنجی مشتریان در فرآیند واردات و دریافت خدمات بانکی، موضوع رفع تعهد ارزی واردکنندگان خواهد بود و عدم رفع تعهد ارزی واردکننده با عدم ارایه خدمات، همراه شده و به مراجع ذیربط اعلام خواهد شد. 

وی یادآور شد: از سوی دیگر واردکنندگان اصیل و واقعی که نقش مهم و اساسی در تجارت کشور دارند نیز مورد حمایت خاص قرار خواهند گرفت. 
همتی افزود: با عملیاتی شدن این سامانه فرآیند تجارت خارجی کشور به صورت سیستمی تکمیل خواهد شد و نقش بسیار اساسی در پیشگیری از فساد خواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: