کد خبر: ۱۴۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 20 December 2018
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: هفته گذشته در این کمیسیون تصویب شد تا محدودیت های سازمان بنادر برای جذب نیروی انسانی ومنابع مالی برداشته شود.

بانکداری ایرانی - رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: هفته گذشته در این کمیسیون تصویب شد تا محدودیت های سازمان بنادر برای جذب نیروی انسانی ومنابع مالی برداشته شود.

به گزارش مهر، محمدرضا رضایی کوچی در مراسم امضای قرارداد همکاری سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور با بیان اینکه حمل کالا در دنیا رشد یافته و کریدورها توسعه یافته اند، گفت: اما در کشور ما توجه مناسبی به کریدورها نشده است این در حالی است که کریدورها به قدرت چانه زنی سیاسی برای کشورها تبدیل شده اند و کشورهایی که توجه جدی به کریدورها دارند امنیت بالاتری خواهند داشت.

وی افزود: ایران مزایای خوبی برای توسعه کریدورها دارد که از جمله آنها داشتن تمام شقوق حمل و نقل، ارتباط داشتن با ۱۵ کشور در همسایگی خود که جمعیتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفری را شامل می‌شود و امنیت منحصر به فرد ایران را داریم اما کشورهای همسایه مثل آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان در حال ربودن کریدورهای ما و حذف ایران هستند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس به کمبود شبکه ریلی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما طول شبکه ریلی کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر است در حالی که ترکیه ۱۸ برابر ایران شبکه ریلی دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید به بخش خصوصی قدرت بیشتری بدهیم و پروژه ها را به آنها واگذار کنیم گفت: برخی مدیران فکر می کنند با واگذاری امور به بخش خصوصی قدرت و اختیاراتش کم می‌شود به همین دلیل از واگذاری پروژه ها خودداری می کند.

رضایی کوچی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اجازه داده است تا دولت برای تامین سهم ۱۵ درصدی خود در فاینانس ها از صندوق توسعه ملی برداشت کند اما دولت نتوانسته علیرغم این فرصت از جذب سرمایه های داخلی و خارجی بهره ببرند.

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم که بخش زیادی از آنها بر دوش دولت است در حالی که باید به بخش خصوصی داده شود. بخش خصوصی رقیب مدیران دولتی نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود به بخش حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: در این حوزه تحت تحریم جدی هستیم. با این حال برخی افراد سودجو در این شبکه فعال هستند و بخش زیادی از مشکلات ما به تحریم های داخلی بر می گردد. در بخش چارترکننده ها همچنان می بینیم که بخش زیادی از مسیرهای ما به صورت چارتری فروخته می شوند و بلیط را به دو برابر قیمت واقعی به مسافران می فروشند. سازمان هواپیمایی حتما موضوع چارتری را جمع کند. همچنین بسیاری از فرودگاهها ورشکسته هستند که شرکت فرودگاهها باید فرودگاههای کوچک را به استانداران واگذار کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به حمل ونقل دریایی اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی ما دریایی است به همین دلیل در کمیسیون عمران تصویب کردیم که محدودیت های سازمان بنادر در بخش نیروی انسانی و منابع برداشته شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس درباره حمل ونقل جاده ای گفت: اگر چه ۲۱۴ هزار کیلومتر راه در کشور داریم اما ۶۰ درصد این راهها را راه روستایی تشکیل می دهد و بخش عمده حمل و نقل ما در ۲۰ درصد راهها انجام می‌شود.

به گفته رضایی کوچی در حالی که ۹۰ درصد حمل بار و مسافر کشور از طریق جاده جابجا می‌شود شاهد وجود سالانه ۱۶ هزار کشته و ۳۰۰ هزار معلول هستیم. همچنین بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم.

وی در پایان در خصوص اعتراض کامیونداران گفت: در کشور ۴۰۰ هزار دستگاه کامیون داریم که ۵۰ درصد آن متوسط عمر بالای ۱۰ درصد دارند. همچنین به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح، دو برابر نیاز کشور، کامیون داریم که سبب شده توزیع بار در کشور مناسب نباشد. همچنین با اعتراضات در زمینه تامین لاستیک روبرو بودیم که مشکلات این صنف در حال حل شدن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: