بانکداری ایرانی - مدیرعامل شرکت راهآهن معتقد است با توجه به شرایط دشواری که شرکتهای ریلی در طول سالهای گذشته داشتند ناتوانی راهآهن در اجرای خواستههای آنها و نبود بستر لازم برای همسانکردن درآمدها و هزینههایشان باعث شده به آنها ظلم شود.
به گزارش ایسنا، سعید محمدزاده امروز (سهشنبه) در مراسم بزرگداشت هفته حمل و نقل، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اعلام کردهاند در بودجه سال ۱۳۹۸ باید به سمت بهرهوری حرکت کنیم و باید مشخص شود که هر میزان هزینه صورت گرفته چقدر اثربخش بوده است.
وی ادامه داد: دومین مصرفکننده انرژی در ایران، بخش حمل و نقل است و در این بین ۹۳ درصد از این انرژی را بخش جادهای مصرف میکند. ما باید در نظر داشته باشیم که حوزه ریل توانایی بسیار بالایی دارد و اگر بتواند تنها قدری از بار موجود در کشور را مدیریت کند، میتوان به کاهش میزان مصرف انرژی بسیار امیدوار بود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه اگر سهم راهآهن از جابهجایی بار از ۱۳ درصد به ۲۷ برسد، پنج درصد از کل مصرف سوخت در کشور کاهش خواهد یافت، توضیح داد: طبق ارزیابیهای معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، ۱۲ درصد از کشتههای جادهای به دلیل جابهجایی باری است که ریلپسند به شمار میرود، این یعنی در صورت جابهجایی این بارها از طریق ریل میتوان به کاهش تلفات جادهای امیدوار بود. ما در این راستا اساسنامه خود را نیز اصلاح کردیم که با طی مراحل اداری در دولت اجرایی خواهد شد.
محمدزاده درباره آخرین وضعیت قیمت بلیت قطار نیز تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ که افزایش قیمت بلیت رخ نداد، شرکتها با فشار جدی مواجه بودند. در این دوران و با وجود ثابت ماندن نرخ ارز شرکتها تقاضای افزایش ۴۰ درصدی قیمت را داشتند که ما در نهایت در جریان جلسات مختلفی تنها با ۱۰ درصد آن موافقت کردیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: پس از افزایش نرخ ارز نیز ما همچنان نرخها را ثابت نگه داشتهایم که این موضوع فشار بر بخش خصوصی را نشان میدهد. اگر میخواهیم رقابتی میان راهآهن و دیگر عرصهها شکل بگیرد، باید رقابت متعادل و عادلانه باشد. وقتی ما ۱۰۰ میلیون نفر – سفر در قطارهای حومهای داریم اما تنها پنج درصد آنها به ریل میرسد قطعا نمیتوان انتظار داشت که سرمایهگذاران بخش خصوصی وارد این عرصه شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: راهآهن توانسته میزان جابهجایی بار را از ۲۲.۵ میلیارد تن - کیلومتر در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۰ میلیارد تن - کیلومتر در سال ۱۳۹۶ برساند. ما تلاش کردهایم با انتشار اوراق سکوک سرمایه سرمایهگذاران را تضمین کنیم و امیدواریم که در جلسه سال آینده صحبت از یک رشد ۱۰۰ درصدی جدید در عرصه حمل و نقل ریلی مطرح شود.