به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد چلداوی استاد دانشگاه در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای دانشگاهگرایی، با بیان اینکه خروجیهای وزارت آموزش و پرورش که وارد دانشگاه میشوند مطلوب نیستند، اظهار کرد: اگر بخشی از دانشآموزان به دانشگاه نیایند آیا میتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؟ دوم آنکه اگر به دانشگاه راه یابند بلد نیستند چگونه باید درس بخوانند و دانش را بجویند و دانشجو باشند.
پوی افزود: به سه دلیل دانشگاههای ما نیز در انجام وظایفشان موفق نبودهاند؛ اول آنکه مدرکگرایی را به جای تخصص گرایی در اولویت قرار دادهایم؛ دوم آنکه در عرصه پژوهش، مقاله محوری جای نیازمحوری را گرفته است و علت سوم خودمحوری به جای خدامحوری است.
چلداوی به مشکلات خوابگاههای دانشجویی اشاره کرد و گفت: دختر اهوازی که دو تست بیشتر زده است به تهران میآید و دختر تهرانی که دو تست کمتر زده است باید به اهواز برود که هر کدام مشکلاتی دارند؛ علاوه بر این با معضلات اجتماعی دیگری مانند بالارفتن سن ازدواج مواجهیم.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی کمبود قانون است البته نه در سطح مجلس بلکه در سطح وزارتخانه، ادامه داد: بخشی از بیماری مدرک گرایی هم به تفکر حاکم بر جامعه برمیگردد؛ وقتی اقتصاد دولتی است، مردم ناچارند به سیستم دانشگاه دولتی برگردند؛ در اقتصاد دولتی تنها معیار برای تشخیص متناسب بودن یک فرد برای یک جایگاه، مدرکش است و باید از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد تولیدمحور برویم.
این استاد دانشگاه با اشاره به تقدس علمگرایی در فرهنگ ما که باور درستی است، اظهار کرد: از وقتی علمگرایی جایش را به مدرک گرایی داد، وضعیت فرق کرد. برای اینکه افراد بخواهند در جایگاهی موفق باشند لازم است که تخصص گرایی به جای مدرک گرایی به صورت پررنگتری دنبال شود؛ همچنین برای حل مشکل مدرک گرایی باید به آموزش نیازمحور توجه شود.
وی بر ضرورت ایجاد رشته های تخصصی و کاربردی در حوزه هایی چون پسته، زعفران، فرش و... و بورسیه دانشجویان در صنعت تإکید کرد و گفت: زمانی یخواستند ارتباطاتی با خارج برقرار کنند و گفتند اساتید حتما باید برای ارتقا، مقاله ارائه کنند یعنی استاد و دانشجوی دکترا بدون نظر خارجیها نمی توانست ارتقا بگیرد در حالی که در امریکا مقاله مهم نیست؛ آیین نامه غلطی وارد شده و شرط مقاله گذاشته شد.
چلداوی افزود: باید دانشجویان دکترای ما از ابتدا با نیاز صنعت و تأمین مالی صنعت دکترا، درس بخوانند و باید آیین نامههای مربوط اصلاح شوند.