کد خبر: ۱۴۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
رئیس انجمن علمی انرژی بادی: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در دنیا ۶۲ درصد و در ایران ۳۸ درصد­، که نشان می‌دهد ۸۰ درصد تولید این نیروگاه‌ها دود و حرارت است.
هاشم اورعی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: این نیروگاه ها را به واقع می توان کارخانه تولید دود و حرارت نامید زیرا تنها 20 درصد از انرژی مصرفی را به برق و 80 درصد دیگر را به دود و حرارت تبدیل می کنند.

وی اضافه کرد:­ حتی در این بحران آبی برای خنک کردن این نیروگاه ها از آب استفاده می کنند در حالی که اگر از نیروگاه های CHP­ بهره برداری می شد حرارت تولید شده هم قابل استفاده بود.
اورعی با بیان اینکه نیروگاه های حرارتی راندمان بسیار بالایی دارد گفت: در مقابل این نیروگاه ها، انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی های بادی وجود دارد که در سال های اخیر استفاده آن در دنیا رشد قابل توجهی داشته تاجایی که براساس برنامه جامع اروپا تا سال 2030 حدود 32 درصد از کل برق مصرفی در این قاره از نیروگاه های بادی تامین خواهد شد این درحالی است که ضریب ظرفیت باد به طور متوسط در دنیا 22 درصد و در ایران بیش از 50 درصد است.

وی افزود: به دلیل اینکه اقتصاد برق درست و مناسب تنظیم نشده است از ظرفیت های انرژی بادی در ایران درست استفاده نمی شود و سعی و تلاشی برای گذر از سوخت فسیلی و ورود به 

رئیس انجمن علمی انرژی بادی با بیان اینکه فرمول محاسبه قیمت تمام شده در تولید انرژی از نیروگاه های حرارتی و نیروگاه های تجدیدپذیر غلط است گفت: می گویند قیمت تمام شده انرژی تجدیدپذیر 4 برابر برق حرارتی است در حالی که این مقایسه غلط است زیرا برای برق حرارتی ، گاز را تقریبا با قیمت صفر به نیروگاه ها تحویل می دهند، اما از نظر اقتصادی باید شرایط رقابتی سالم شود ، تنها در این صورت است که انرژی بادی ارزان تر­ از انرژی حرارتی می شود.
اورعی با­ بیان اینکه 20 درصد از آلایندگی در کشور تنها ناشی از نیروگاه های حرارتی است گفت: علاوه بر این مشکل، سالانه­ 220 میلیارد لیتر آب برای خنک کردن این نیروگاه های حرارتی مصرف می شود.

ظرفیت بالای انرژی های تجدیدپذیر در تامین برق
اعضای انجمن علمی انرژی بادی ایران در نشست خبری بر استفاده از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی بادی در تامین برق مصرفی کشور تاکید کردند.

همچنین هاشم اورعی در این نشست با انتقاد از وجود تعدد مجوزهای احداث نیروگاه انرژی های تجیدپذیر ، گفت: با وجود نیاز کشور به این انرژی ها، مجوزهای حتی متناقض یکدیگر وجود دارد که کار را برای فعالان این عرصه سخت کرده است یعنی در بدو امر، شرکت آب و فاضلاب از متقاضی تعهد می گیرد که برای نیروگاه تجدیدپذیر، آب درخواست نکند اما سازمان حفاظت محیط زیست از متقاضی تعهد می گیرد که 10 درصد از زمین نیروگاه را به فضای سبز اختصاص دهد که در تناقض با یکدیگر است.

وی افزود: در توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی بادی، تقریبا هیچ دستگاهی تسهیل کننده و همراه نیست.

بهزاد آسائی عضو هیئت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران هم در این نشست با بیان اینکه در حالیکه در کشوری مانند چین در یکسال اخیر بیش از 110 هزار مگاوات نیروگاه بادی احداث شده در ایران به علت محدودیت های بودجه ای این رقم از 500 مگاوات سالانه هم عبور نمی کند.
در این نشست خبری همچنین فعالان حوزه انرژی های بادی، دغدغه ها و مشکلات توسعه این صنعت را در کشور بیان کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: