کد خبر: ۱۴۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 03 November 2018
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی: قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا ۳۴۵۰ تومان پیشنهاد شده که حداقل افزایش است.
علیرضا مهاجر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا افزایش نداشت و باقیمت 2866 تومان خریداری شد افزود: قیمت خرید تضمینی به شورای اقتصاد پیشنهاد شده است که پس از بررسی و تصویب ابلاغ خواهد شد.

وی میزان تولید دانه روغنی کلزا را 340 هزار تن اعلام کرد و گفت: سال 94 یعنی سال آغاز اجرای طرح توسعه کشت میزان تولید 46 هزار تن بود که اکنون شاهد افزایش 7 برابری تولید هستیم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی عملیات قابل قبول در خرید تضمینی، تامین بذر مناسب، تخصیص یارانه برای خرید ادوات و ماشین آلات مورد نیاز و بیمه کلزا کاران را مهمترین عوامل افزایش سطح زیرکشت و تولید این محصول راهبردی دانست.

مهاجر افزود: سطح زیرکشت دانه های روغنی در سال گذشته 170 هزار هکتار بود و امسال 250 هزار هکتار از اراضی به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دارد.

وی گفت: با همت و تلاش کشاورزان سطح زیر کشت کلزا و دانه های روغنی بیشتر از انتظار است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به روند توسعه کشت امیدواریم سال آینده میزان تولید 30 درصد افزایش یابد.

مهاجر گفت: هم اکنون برداشت سویا در استانهای شمالی و منطقه مغان آغاز شده و قرار است با اجرای طرحهای توسعه سطح زیرکشت دانه روغنی سویا افزایش یابد.

وی از کاهش ردیف اعتباری برای اجرای طرح توسعه دانه های روغنی انتقاد کرد و افزود: در 3 سال گذشته اعتبار و بودجه لازم تامین شد اما امسال ردیف بودجه اجرای طرح حذف شده است.

00:0003:23
کد ویدیو دانلود
فیلم اصلی
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای حدود 300 میلیارد تومان است که حداکثر 50 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت که تاکنون حتی یک ریال پرداخت نشده است.

مهاجر تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی، خودکفایی،­جلوگیری از خروج ارز، تولید روغن با کیفیت و سالم و بهبود تولید و کیفیت محصول گندم حمایت از طرح توسعه کشت دانه های روغنی بویژه کلزا ضروری است.

وی تاکید کرد: اعتبارات مورد نیاز برای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شده است و امیدواریم امسال نیز مشکلی برای خرید نداشته باشیم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از تولید بذر دانه های روغنی بویژه کلزا در داخل خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد نیاز در داخل و مابقی از خارج تامین می شود و تدابیری اندیشیده شده است تا در آینده نزدیک در تامین بذر به خودکفایی کامل برسیم.

مهاجر کیفیت دانه های روغنی تولید داخل را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از آنجاکه فاصله تولید تا مصرف کوتاه است و در تولید از بذر مناسب استفاده می شود قطعا کیفیت روغن تولید داخل در مقایسه با نمونه های تراریخته وارداتی بالاتر و سالم تر است.

وی گفت: بیشترین میزان دانه های روغنی وارداتی دانه سویا است که از کشورهای آرژانتین، برزیل، وارد می شود و تراریخته است و مابقی روغن های وارداتی نیز منشا پالم دارد که از مالزی و اندونزی وارد می شود و کیفیت مورد نظر را ندارند.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی میزان واردات دانه های روغنی را در سال 94 حدود 96 درصد اعلام کرد و افزود: با افزایش تولید و سطح زیرکشت میزان واردات به 84 درصد کاهش یافته یعنی میزان تولید از 4 به 16 درصد رسیده و معادل 450 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

مهاجر گفت: چنانچه روند تولید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش رود پس از 10 سال خودکفا می شویم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: