کد خبر: ۱۴۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 03 November 2018
وزیر صنعت، معدن و تجارت، از اجرایی شدن نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای نخستین بار خبر داد.
رضا رحمانی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه این نقشه راه را از نخستین روز تصدی­ وزارت، اجرایی کرده ام گفت: ​مجموعه سیاست های دولت در جلوگیری از خام فروشی، تبدیل و فراوری مواد خام، طراحی شده است بنابراین فارغ از شعارهایی که قبلا داده می شد بنا داریم تا از خام فروشی جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: هم در سیاست گذاری و هم در اجرا،­ صنایع فراور معدنی را حمایت می کنیم تا از خام فروشی جلوگیری شود و در این باره اولویت ما بر نوسازی صنایع معدنی، اکتشاف و فعال سازی معادن کوچک قرار گرفته است.

رحمانی گفت:​ در تعرفه ها و عوارض نیز متناسب با میزان توانمندی ها و درصد فراوری، هر چه در این دو حوزه افزایش داشته باشیم حمایت ها بیشتر خواهد شد.

محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران هم با بیان اینکه به علت نبود ماشین آلات، تجهیزات و دانش لازم تا چند سال پیش خام فروشی در معدن رواج داشت گفت:​ هم اکنون با دستیابی به دانش روز، ایجاد ارزش افزوده در معدن در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر ­ نهضت فراوری شکل گرفته است.

تاکید وزیر صمت بر انجام اکتشافات عمیق
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه کانمین 2018 گفت: عمده اکتشافات­­ معدنی در ایران سطحی بوده است و انتظار می رود سازمان هایی همچون زمین شناسی و ایمیدرو اکتشافات­ عمیق را جدی بگیرند.

​­­رضا رحمانی افزود: قصد داریم معادن بزرگ مقیاس تعریف کنیم. موضوعی که دردهه های اخیر شاهد آن نبودیم.

وی با بیان اینکه نظارت بر معادن قابلیت این را دارد که واگذار شود اضافه کرد: اجرای­ نقشه راه معدن را آغاز کرده ایم و با توجه به اینکه منابع کافی برای این استراتژی در نظر گرفته ایم، امیدواریم به نتایج قابل قبولی در این حوزه دست پیدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر حمایت از محیط زیست، منابع طبیعی و استارت آپ ها و همچنین اشتغالزایی در این حوزه گفت:­ باید 300 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی در برنامه باشد تا از وضعیت فعلی فاصله بگیریم و فعالیتی انقلابی در این حوزه داشته باشیم.

رحمانی گفت: همفکری با تشکل ها و سازمان های ذیربط در این حوزه در رسیدن به اهداف جزو اولویت های وزارتخانه به شمار می رود و باید در بخشی از امور تفویض اختیار به مجموعه های حمایتی از بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از هدف‌گذاری این وزارتخانه برای افزایش 2دهم درصدی سهم بخش معدن در اقتصاد خبر داد و گفت:​­­ وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی ­­برای افزایش صادرات مواد معدنی اجرا خواهد کرد.

وی همچنین از هدف‌گذاری این وزارتخانه برای افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد خبر داد و گفت: سهم معدن در اقتصاد کشور در حال حاضر ۱.۲ درصد است ولی هدف دولت این است که تا آخر امسال این عدد به ۱.۴ درصد برسد، که به تبع آن سهم صنایع معدنی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که صادرات در شرایط فعلی کشور توجیه اقتصادی دارد و جزو اولویت‌های وزارت صمت است، اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی شامل نوسازی صنایع و حمایت‌های مالی برای بخش معدن در نظر گرفته شده که باعث جهش در حوزه صادرات مواد معدنی خواهد شد.

رحمانی همچنین با تاکید بر این‌که استراتژی مقابله با تحریم‌ها در بخش معدن، حداکثر استفاده از ظرفیت‌های معدنی است، گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته پررونق‌تر و جدی‌تر بود و در آن اثری از تحریم‌ها حس نکردم.

وی­ تاکید کرد: تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود، نباید از کشورهای دیگر تامین شود؛ ولی در مواردی برای نوسازی معادن نیاز به تجهیزاتی است که مشابه داخلی آن وجود ندارد.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، راهسازی و صنایع وابسته (ایران کانمین 2018) ­تا 14 آبان­ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: