کد خبر: ۱۴۵۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 29 October 2018
هفته گذشته چین و ژاپن تعهد خود برای تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه و مناسبات تجاری بین خود را در یک کنفرانس اقتصادی در پکن ابراز کردند. انتظار می‌رود توافقات دو کشور به افزایش فعالیت‌های تجاری در شرق دور منجر شود.
 بانکداری ایرانی - هفته گذشته چین و ژاپن تعهد خود برای تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه و مناسبات تجاری بین خود را در یک کنفرانس اقتصادی در پکن ابراز کردند. انتظار می‌رود توافقات دو کشور به افزایش فعالیت‌های تجاری در شرق دور منجر شود.

به گزارش فارس به نقل اسپوتنیک، ژاپن و چین توافق کردند تا همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهند.

در همین راستا و در طول برگزاری یک اجلاس اقتصادی در پکن دو طرف به چندین توافق تجاری دست یافتند و همچنین یک توافق سوآپ ارزی به ارزش 28.8 میلیارد دلار امضا کردند.

رئیس‌جمهور چین گفت: چین تمایل دارد تا با همکاری ژاپن روابط دو کشور را به شرایط عادی، باثبات، پایدار و سلامت بازگردانده و اقدامات جدیدی در این زمینه صورت دهد.

در واقع شینزو آبه اولین نخست‌وزیر ژاپن است که از سال 2011 تا کنون به چین سفر کرده است.

رئیس‌جمهور چین و نخست‌وزیر ژاپن در این نشست بر تعهد مشترک خود برای توسعه تجارت آزاد در منطقه تاکید کرده و خواهان آن شدند که در منطقه آسیا و اقیانوسیه یک توافق تجارت آزاد شکل بگیرد تا بتواند جایگزین توافق آزاد شراکت ترانس پسفیک شوند.

توافق تجارت آزاد ترانس پسفیک که در زمان باراک اوباما با حضور 11 کشور از جمله ژاپن و کشورهای آسیای جنوب شرق و در غیاب چین شکل گرفته بود با روی کار آمدن دونالد ترامپ و خارج شدن آمریکا به حاشیه رفته است.

توافق سوآپ ارزی شکل گرفته یکی از مهمترین دستاوردهای نشست اقتصادی ژاپن و چین محسوب می‌شود.

این توافق به سرعت و در فاصله چند ساعت اجرایی شد و تا حدود 25 اکتبر 2021 پابرجا خواهند ماند. البته امکان تمدید اجرای آن نیز فراهم شده است.

این توافق بین بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی چین اجرا خواهد شد.

بانک مرکزی ژاپن در این باره اعلام کرده است: با تقویت مناسبات اقتصادی و روابط تجاری بین چین و ژاپن مؤسسات مالی ژاپنی فعالیت‌های تجاری خود بر مبنای یوآن چین را گسترش دادند.

در واقع به این توافق به عنوان زمینه گسترش فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای از طریق بالا رفتن سهم ارزهای ملی کشورها در مبادلات دو جانبه و سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود.

تاکنون بخش اعظمی از مبادلات تجاری در شرق آسیا به دلار آمریکا انجام می‌شده است که روند جریان کالا و سرمایه را در معرض نوسانات ارزی دلار- یوآن و  دلار-ین، سیاست‌های بانک مرکزی فدرال آمریکا و بازار ارز بین‌المللی قرار می‌داده است.

به هر حال توافق جدید پتانسیل کاهش ریسک از این دست را برای چین و ژاپن دارد.

این توافق سوآپ ارزی همچنین به چین کمک می‌کند تا حضور ارز خود در حساب ذخیره ارزی کشورها را افزایش دهد.  به علاوه بسیاری از تولید کنندگان ژاپنی به دنبال منابع درآمدی جدید هستند. چراکه آنها می‌خواهند کارخانه‌های خود در چین را راه‌اندازی کنند.

پکن می‌تواند برای این شرکت‌ها نیروی کار ارزان و شرایط فعالیت آسان‌تری را فراهم کرده و این در حالی است که توسعه فعالیت در ژاپن به دلیل محدودیت‌های موجود در این کشور در حال سخت‌تر شدن است.

نخست‌وزیر ژاپن در این باره می‌گوید: دولت ژاپن و شرکت‌های این کشور با سرمایه‌گذاری و همکاری با مردم چین به سمت مدرن شدن پیش رفته‌اند. دیدن چگونگی توسعه چین مایه افتخار ژاپن نیز،‌هست. علیرغم تمام این دستاوردها برخی کارشناسان بر این باورند که روابط چین با ژاپن همچنان محدود باقی خواهد ماند.

آکیو تاکاهارا استاد دانشگاه توکیو می‌گوید:‌مشکلات اصلی همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

وی می گوید: حزب کمونیست چین همواره برگ تاریخ این کشور را علیه ژاپن در جیب نگه می‌دارد و هر وقت نیاز باشد آن را بیرون می‌کشد و من مطمئنم آنها این کار را می‌کنند.
برچسب ها: سوآپ ارزی ، چین ، ژاپن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: