کد خبر: ۱۴۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 27 October 2018
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم توجه به «فناوری‌های نوظهور» و اینترنت اشیا» در خدمات بندری و دریایی تاکید کرد.
بانکداری ایرانی  ـ مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم توجه به «فناوری‌های نوظهور» و اینترنت اشیا» در خدمات بندری و دریایی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، «علی مرادی» در مراسم اختتامیه جشنواره دریا در مسیر پیشرفت گفت: حمل و نقل و لجستیک دریایی با ورود تکنولوژی های نوظهور و فناوری های هوشمند، سهل تر، دقیق تر و سریع تر شده است.
وی افزود: بخواهیم یا نخواهیم فناوری وارد عرصه لجستیک دریایی شده است و با رشد تجارت جهانی و به تبع آن تغییر در حجم و اندازه کالاها و کشتی های تجاری ، فشار به اسکله ها و محوطه های بندری بیش از گذشته شده است و استفاده و به کارگیری فناوری های نو و هوشمند اجتناب ناپذیر است.
به گزارش ایرنا، اینترنت اشیا «Internet of Things»به‌طور کلی اشاره به اشیا و وسایل محیط پیرامون‌ ما دارد که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند. اینترنت اشیا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. 
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی « کشتی های خودران » را یکی از مصادیق تکنولوژی های نو به کار رفته در کشور های پیشرفته دریایی برشمرد و اظهار داشت : موضوع کشتی های خودران فراتر از بحث های ساختاری و سازه ای است.
وی افزود: چالش اصلی در این زمینه، چگونگی حضور قانونی ما در این عرصه ناشی از خلا مقرراتی و کنوانسیونی در خصوص شناور های خودران است.
این مقام مسئول اذعان کرد: « بیگ دیتا یا داده های بزرگ» از دیگر مباحث مطرح شده در جوامع جهانی است که لزوم استفاده از این تکنولوژی های نو مانند اینترنت اشیا ، اینترنت شناور و خدمات بندری به شکل گسترده ای در لجستیک تاکید می شود.
مرادی خاطرنشان کرد: با نگاهی اجمالی به صنعت حمل و نقل دریایی متوجه می شویم که در جهان و در سال 2017 حدود 10.7 میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا شده که سهم ایران در کالای دریا بُرد 157 میلیون تن بوده است.
وی افزود: طبق بررسی های انجام شده در پنج سال آینده از سال 2018 تا 2023 میلادی ، حمل و نقل دریایی 4 درصد رشد سالانه خواهد داشت که نشان دهنده اهمیت و جایگاه لجستیک و حمل و نقل دریایی در فعالیت های اقتصادی و لزوم جدی گرفتن 'توسعه دریا پایه' و فعالیت های دریایی و بندری در 'اقتصادهای در حال گذار' همانند ایران است . 
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید برای رونق صنعت دریانوردی به آن توجه کنیم' هوشمندسازی بنادر ' است که این مبحث شامل دو بخش فناوری و مدیریتی و روش مندی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: