کد خبر: ۱۴۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 03 October 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک ایران زمین مجهزترین شعبه الکترونیک ایران را افتتاح کرد. این شعبه بالاترین امکانات را در قالب یک شعبه بدون حضور نیروی انسانی دارد که در ایران اولین نمونه محسوب می شود.
 بانکداری ایرانی  ـ بانک ایران زمین در روزهای اخیر مجهزترین شعبه الکترونیک ایران را افتتاح کرد این شعبه که بالاترین امکانات را در قالب یه شعبه بدون حضور نیروی انسانی خدمات‌رسانی می‌کند، در نوع خود در ایران اولین شعبه است. برای شناخت بیشتر از این شعبه گفت‌وگویی با مهدي عباس نيا،  مدير امور بانكداري مدرن بانک ایران زمین انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

برای آغاز بحث شرحی از عملکرد این شعبه ارائه بفرمایید.
در بانک ایران زمین برنامه ای استراتژیک برای سال 1400 است بنابراین برنامه‌های مدونی تهیه شده تا به این اهداف در سال 1400 دست پیدا کنیم که یکی از آن ها همین شعبه تمام ديجيتال است. 

در این شعبه ها کارمند بانکی به عنوان تحویل‌دار و صندوقدار و غیره  نداریم.  همه خدمات بصورت خودکار و انجام شده و مکانیزه است و خود کاربر یا مشتری می تواند همه کارها از صفر تا صد، از افتتاح حساب تا انجام خدمات پیشرفته را انجام دهد. 

این شعبه چه تفاوتی با نمونه های مشابه دارد؟
شاید این سیستم دیجیتالی در نگاه نخست جدید نباشد، اما وقتی دقیق تر شوید مشاهده می کنید که به دلیل اینکه همه کارها بصورت تجمیعی در این سیستم انجام می شود در نوع خودش سیستم جدیدی است. 
بنابراین بانک ایران زمین اولین بانکی است که این نوع شعبه را با ارائه یک پکیج کامل راه اندازی کرده و درصدد هستیم تا اینگونه شعبات را در شهرستان‌های دیگر راه اندازی کرده و بتوانیم با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی در مناطق مختلف شاهد اینگونه شعبات باشیم.

آیا مجوز صادره از سوی بانک مرکزی اختصاصا برای شعبه دیجیتالی بوده است؟
همه اقدامات در صنعت بانکداری نیاز به مجوز از بانک مرکزی دارد و ما برای افتتاح شعبه ای باید از سهمیه مجوز شعبه های سنتی خود استفاده کنیم این شعبه ها به دلیل  نوع فعالیت آن با شعبه سنتی متفاوت بوده و برای راه اندازی آن باید یک سری اقدامات جدید و متفاوت از شعبه سنتی انجام شود. یکی از موضوعات مهم در این حوزه این است که برای افتتاح شعبه دیجیتالی قانون مدونی وجود ندارد به همین دلیل با شعبه های جدید هم ماند شعبه سنتی برخورد می کند. بنابراین تمام الزامات یک شعبه سنتی را اجرا می کنیم. 

با توجه به سخت افزارهای پیشرفته و وارداتی در آینده برای پشتیبانی یا واردات محصولات و تجهیزات مورد نیاز به مشکلی بر نمی‌خورید؟
در صنعت بانکداری ایران، بخشی از سخت افزارها در داخل کشور تهیه می شود و بخشی نیز از خارج وارد می شود و در همه حوزه ها این مساله وجود دارد و در دوران تحریم، در گذشته نیز نیازها را در داخل کشور جبران کرده ایم و این مساله همه صنعت بانکداری است نه فقط مشکل این یا آن بانک. لذا حساسیت زیادی برای جبران مشکلات سخت افزاری در داخل بوده و از پس آن بر خواهیم آمد و در صورت بروز مشکل شرکت های خوبی و موثری در داخل وجود دارند که می توانند این  مشکلات را به راحتی حل کنند و مساله مهم در این است که ما می توانیم از این سیستم به نحو احسن استفاده کنیم  و هیچ نگرانی در آینده نداریم.

آیا  این فناوری را به بانک‌های دیگر ارائه می دهید؟ 
بانک ایران زمین مبدع این فناوری نیست اما با برنامه ریزی های دقیقی که انجام داده توانسته بهترین فناوری را تهیه کند و به مشتریان عرضه کند.

این شعبه چه تفاوتی با نت شهرهای دیگر بانک‌ها وجود دارد؟ 
تفاوت و اتفاق بارزی وجود ندارد به جز منویی که مخصوص خدمات به مشتریان است. مثل صدور دسته چک، صدور ضمانت نامه و تمکن مالی قابل مقایسه است. مساله دوم یکپارچگی خدمات بانک در شعبه های سنتی و شعبه های دیجیتالی است که ما همه خدماتی را که در شعبه سنتی انجام می دهیم در ا همین شعبه نیز انجام می دهیم و این یکپارچگی در نوع خود در ایران وجود ندارد. 

آیا نیروی انسانی در این شعبه ها فعال هستند؟
بله. سوپروایزرهای ما در این شعبات فعال هستند اما نه به عنوان صندوقدار و غیره بلکه برای استفاده بهینه مشتریان حضور دارند تا در صورت لزوم به مشتریان خدمات ارائه دهد و سرویس های مورد نیاز مانند صدور کارت خام را انجام دهند چرا  که کارهایی مانند صدور کارت توسط افراد انجام می شود لذا حضور این افراد الزامی است . یا مثلا پول دستگاه تمام شود برای تغذیه حضور داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: