کد خبر: ۱۴۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 18 September 2018
استاندار کرمانشاه گفت: باید از قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری برای دریافت سهم بیشتر از بودجه سال 98 کشور استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، هوشنگ بازوند در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز(27 شهریور) با حضور تعدادی از نمایندگان استان برگزار شد، از شورای برنامه‌ریزی به عنوان موتور محرکه توسعه استان یاد کرد و افزود: این شورا تیمی است که می‌توان از طریق آن مسائل استان را با جدیت پیگیری کرد.

وی یکی از مهمترین اولویت‌هایی که باید در کارهای شورای برنامه‌ریزی استان باشد را پیگیری برای بودجه سال 98 دانست و افزود: امروز نوبت دولتی‌ها و مدیران دستگاه‌ها است که جلو بروند و از وزارت‌خانه‌های خود درخواست اعتبار برای پروژه‌ها را داشته باشند.
بازوند با بیان اینکه درخواست اعتبارات نباید فقط برای پروژه‌ها محدود شود، اظهار کرد: در بخش اعتبارات هزینه‌ای نیز کمبود داریم و بسیاری از دستگاه‌ها نمی‌توانند اضافه کار، حق ماموریت، پول آب و برق و گاز و ... را بپردازند.

استاندار کرمانشاه گفت: پس از حرکت مدیران دولتی می‌توان از حمایت و ظرفیت مجمع نمایندگان نیز به خوبی استفاده کرد و بتوانیم از این طریق نواقص و کاستی‌هایی که در بودجه 97 وجود داشته را جبران کنیم.
بازوند با بیان اینکه حدود 43 درصد از توزیع اعتبارات از طریق چانه‌زنی میسر خواهد شد، یادآوری کرد: باید از فرصت چانی‌زنی و لابی‌گری برای بودجه سال 98 استفاده کنیم.

وی قبل از اینکه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس ارائه شود را بهترین زمان برای چانه‌زنی دانست و تاکید کرد: بودجه که به مجلس برود امکان تغییر آن توسط نمایندگان بسیار پایین است و دیگر استانها با تغییرات مخالفت خواهند کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه 30 درصد اعتبارات کشور باید استانی توزیع شود، خاطرنشان کرد: در عمل این اختیار در دست استان‌ها نیست و الزاماتی در نظر گرفته می‌شود که دست استان‌ها را می‌بندد و آنچه که در عمل به صورت استانی توزیع می‌شود فقط حدود هشت تا 9 درصد است.
وی در ادامه خواستار تفویض اختیار بیشتر به استان‌ها شد و با بیان اینکه معمولا در برابر واگذاری اختیار به استان‌ها مقاومت وجود دارد، ادامه داد: مشکلات استان‌ها وقتی حل می‌شود که بتوانند به صورت فدرال عمل کنند.

استاندار کرمانشاه نمونه نیاز به تفویض اختیار به استان‌ها را مربوط به مشکلات پروژه‌های مسکن مهر دانست که در کرمانشاه برای تکمیل زیرساخت برخی از این پروژه‌های باقی مانده حدود 107 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

بازوند از وجود دو هزار پروژه مسکن مهر بدون متقاضی در استان هم یاد کرد که 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و عمده سرمایه آنها پول بانک‌ها می‌باشد که در این پروژه‌ها بلوکه شده است.
وی گفت: در مسیر کرمانشاه به ماهیدشت حدود 700 واحد مسکن مهر نیمه‌کاره بدون آب، برق و فاضلاب وجود دارد که کم کم در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده هستند و برای تکمیل زیرساخت‌ آنها به 15 تا 16 میلیارد اعتبار نیاز است.
استاندار کرمانشاه گفت: مشکلات زیرساخت‌های مسکن مهر با اعتبارات جزیی حل نمی‌شود و باید حدود هفت هزار میلیارد تومان در کشور برای این امر در نظر گرفته شود که نمایندگان مجلس می‌توانند پیگیر این موضوع باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در جریان زلزله سال گذشته 1241 میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شد، عنوان کرد: برای جبران این خسارت از یک محل 525 میلیارد تومان با تخصیص 209 میلیارد تومان و از محل دیگر 170 میلیارد با تخصیص 30 میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شده که تقاضا داریم این تخصیص‌ها 100 درصدی شود.

بازوند از تسهیلات 600 میلیارد تومانی اشتغال مناطق زلزله زده با سود چهار درصد هم یاد کرد و گفت: پرداخت این تسهیلات مشکل تامین وثیقه از سوی بانک‌ها دارد و نمایندگان می‌توانند برای کمک به حل این مشکل موثر باشند.
وی به بند "و" تبصره 16 قانون بودجه مبنی بر بخشودگی جرائم بدهکاران بانکی هم اشاره کرد که بانک مرکزی در برابر آن مقاومت کرده و تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است و افزود: تقاضا داریم مهلت این طرح تا پایان سال تمدید شود.

استاندار کرمانشاه از مجمع نمایندگان خواست پیگیری لازم برای کمک به تامین اعتبار سامانه گرمسیری و همچنین سامانه سردسیری را در برنامه داشته باشند و افزود: داریان هنوز 600 میلیون مترمکعب آب اضافه دارد که می‌توان آن را به سامانه سردسیری اختصاص داد.
بازوند در ادامه اشاره‌ای به بازگشایی مرز خسروی برای ایام اربعین داشت و تاکید کرد: باز شدن این مرز مورد موافقت وزارت کشور ایران و عراق قرار گرفته، اما نیازمند مصوبه دولت عراق نیز هست.

وی در پایان از پیگیری نمایندگان مجلس برای تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین و منطقه ویژه اقتصادی اورامانات قدردانی کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: